Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Kører letbanen forbi, mens kommunerne står på perronen?

Af Pia Thomsen, tirsdag den 27. februar 2018 kl. 10.00

De 10 kommuner langs den kommende letbane på tværs af hovedstadsområdet står med en appelsin i turbanen: 49% af alle de kortlagt ejendomsinvesteringer tæt på de kommende 20 letbanestationer syd for København er stadig på idé-stadiet, ifølge Investeringsanalysen fra konsulenthuset Incentive. Lige foran ligger altså en historisk mulighed for kommunerne. De kan farve den udvikling, der skal ske i de kommende årtier. Men størstedelen af kommunerne glemmer at profilere sig, så virksomheder, ejendomsinvestorer og nye borgere forstår, hvorfor de skal flytte teltpælene og kigge i retning af fx Ishøj, Lyngby eller Herlev.

Så her er nogle ideer til jeres markedsføring: 

Fremhæv alliancen mellem by- og erhvervsudviklingen og letbanen på hjemmesiden – på forsiden 

Et kig på de 10 letbane-kommuners hjemmeside viser, at kun 3 kommuner har oprettet et indholdsområde om letbanen på forsiden. Hvis letbanen er den største vækstdriver i årtier, som forskning fra ind-og udland peger på, så bør der være et dybdegående indholdsområde om byudviklingen i forhold til letbanen på hjemmesiden – med en indgang på forsiden.

Del den store udviklingsplan op i overskuelige historier

Der sker en masse på de indre linjer i kommunerne, helt sikkert. Og det er komplekst, da letbanen er et projekt mellem stat, region og kommune. Derfor er det en god idé at bide den store udviklingsplan over i små stykker. Enkelte kommuner har planen lagt ud som en PDF på hjemmesiden. Den er god for den seriøst interesserede men kan ikke stå alene. Fortæl, hvad I prioriterer 2018 – og 2019. Tegn billedet, område for område, i form af korte historier med fakta-oplysninger, så både nuværende og kommende virksomheder og borgere, forstår, hvordan I vil etablere skoler, ungdomsboliger, grønne arealer og justere infrastrukturen. 

Vær på LinkedIn – ligesom jeres målgrupper 

Virksomhederne og ejendomsudviklere bruger LinkedIn. Så det er ikke nok at invitere til infomøde om erhvervsudviklingen ved at sætte en annonce i lokalavisen kombineret med lidt på hjemmesiden. I skal tiltrække folk fra Fyn, Jylland og Falster – ja, måske investorer fra England eller Tyskland? LinkedIn er rykket endnu mere i retning af de sociale medier med plads til både film og indhold, som andre liker og deler med deres netværk. Her spredes ringene i vandet, så beslutningstagere i det private opdager, hvorfor de fx skal vælge Vallensbæk.

Vis, hvordan I gør det nemt at skulle sætte et byggeri i gang

Kommunerne skal langt mere offensivt tage ja-hatten på og vise sig som de dygtige sagsbehandlere, de er inden for byggeri og miljø. Men den faglige kapacitet er ikke nok. Alle mennesker uden for den kommunale og statslige verden har hårdt brug for at blive taget i hånden, når man fx skal ansøge om en byggetilladelse eller skal sikre sig, at virksomheden lever op til miljøkravene. At forklare processen og sagsgangen ligger på kommunens bord. 

Så hvorfor sætter kommunernes ikke neonlys under budskabet om, at de er verdensmestre i at tage nye virksomheder eller investorer i hånden? Så opstarten med jura, lokalplaner og den gode proces med samarbejdspartnerne forløber som ål i mudder. Med en fast kontaktperson, der kan guide undervejs. Jeg ved, de er kompetente derude; det er nu, der skal skiltes med det. 

Hvem vil I gerne tiltrække – og hvorfor?

Vil I gerne have et detailmiljø med frisører og en cykelhandler ved siden af de nye lejlighedskomplekser? Ligger I inde med øde områder, der vil være velegnet til industri? Medicinal, møbler eller IT? Jeg gætter på, de fleste kommuner inderst inde drømmer om et såkaldt levende miljø, hvor detailhandel lægger sig op ad boliger, der lægger sig op ad nye skoler, der lægger sig op ad kulturhuse og levende cafémiljøer, der lægger sig op ad kontorbyggerier – krydret med grønne gangstier, der snor sig igennem det hele. Mens man kan skimte nogle autoværksteder eller industrivirksomheder ude i horisonten. 

Men hvorfor er det attraktivt for en medicinal-virksomhed at flytte til Glostrup – eller Rødovre? Store som små virksomheder kigger efter merværdier; kan de nå kunder og samarbejdspartnere hurtigere? Er forbindelsen fra fx København effektiv, så de ansatte nemt kan komme på job og hjem igen? Oplever vi en professionel sagsbehandling, så vi ikke spilder tiden? Hvor får man mest for pengene?

Årtiets vigtigste branding-opgave for de 10 kommuner ligger gemt i Letbane-projektet – hvis vi skal tro på forskningen og konsulentanalyserne. På dinletbanedk kan man læse, at strækningen på de 28 km på tværs af hovedstadsområdet vil skabe 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye borgere. En del kører på skinner, meget foregår bag lukkede døre – og rigtig rigtig meget er endnu ikke fortalt.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Kører letbanen forbi, mens kommunerne står på perronen? Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger