Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Hvorfor skal skoene ind i skabet?

Af Pia Thomsen, onsdag den 15. marts 2017 kl. 07.00

Otte ud af 10 forandringsprojekter falder til jorden. Skoene bliver ved med at stå på dørmåtten derhjemme, så jeg falder over dem, når jeg åbner døren, selvom jeg har sagt, at de skal ind i skabet. 

Jeg siger det igen, dét som jeg har lært på et fantastisk kursus: Otte ud af 10 forandringsprojekter falder til jorden.

Tænk lige på, hvor mange gode planer, arbejdstimer og initiativer, der ender som spildt mælk. Det er både dyrt og trist. Trist fordi medarbejdere bliver så uendeligt passive i blikket, når en leder med optimisme i stemmen fortæller om endnu et nyt og spændende projekt, der skal geare organisationen til at producere mere, vidensdele mere osv. osv. Og dyrt ikke mindst, for udbyttet af investeringen går tabt – oveni den pris, man betalte for selve projektet, foruden medarbejdertimerne og ledelsestimerne, kaffen, kuglepennene …  

Når der skal ske noget nyt, skal lederne først og fremmest være klare i spyttet. For hvorfor? Det interessante er, at medarbejderne sjældent efterspørger lange strategi-analyser og inkluderende processer. De vil bare gerne have svar på det helt enkle og fornuftige spørgsmål – hvorfor? 

Det samme svar skal lederne gentage igen og igen – og i mindst to-tre år. Varieret selvfølgelig. Kreativt. Motiverende. En af de vigtigste grunde til, at organisationer ikke lykkes med at gøre noget på en ny måde er, at ledelsen giver op for hurtigt. De tror, det tager seks måneder – måske 10 måneder, før tingene ruller på den nye måde. Og så er de videre med at introducere nye gode idéer. Men vaner ligger dybt dybt inde vores knogler. Derfor tager det tid.

J. P Kotter, en amerikansk ekspert i forandringsledelse, har tilbage i 1990 udviklet en hands-on 8-punkts huskeliste, som er så hverdagsklog, at det er lige før, jeg vil bruge den overfor mine teenagebørn, når deres sko flyder i entréen. I min let omskrevne version:

Sådan lykkes du med at skabe forandringer, der holder

  1. Fortæl hvorfor? Etabler en oplevelse af nødvendighed.
  2. Opret en styrende koalition, en gruppe der har tilstrækkelig med indflydelse til at styre forandringen.
  3. Formulér en vision og strategi. 
  4. Fortæl, fortæl, fortæl om det (i mindst 2-3 år).
  5. Skab grundlag for at folk i praksis kan gøre det nye.
  6.  Hav øje for de kortsigtede gevinster/milepæle – og synliggør dem. (bl.a. hold fester!)
  7.  Drift: Byg systemer op, så de passer med forandringsvisionen – og ansat de folk, der forstår hvorfor.
  8.  Forankring: Fremhæv forbindelserne mellem den ny adfærd og den organisatoriske succes. Fortæl hvorfor det nye er bedre, mere effektivt, mere borgerorienteret, bl.a. via feedback fra borgerne/kunderne.
Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Hvorfor skal skoene ind i skabet? Felter med * skal udfyldes