Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Gode venner med Google

Af Pia Thomsen, torsdag den 28. maj 2015 kl. 08.00

Men det er Google, der bestemmer, om venskabet holder. Den 21. april 2015 skruede google på algoritmerne, så hjemmesider, der er mobilvenlige, får en bedre placering, dvs. ligger højere i søgeresultatet, når man fx skriver “ældreboliger Lejre Kommune “ i Google-søgefeltet. 

Det kan betyde, at en ikke-mobilvenlig hjemmeside kan komme på glidekurs helt ud af søgeresultatet, hvis man søger den via mobilen. Der er usikkerhed om, det ikke også gælder for hjemmesider, folk søger på fra PC. Læser man artikler og blogs om emnet, er der bred enighed om, at ingen organisation kan vide sig sikker. Den digitale verden er nemlig for alvor gået mobil. Det er ikke længere nok, at en hjemmeside er responsiv, dvs. tilpasser sig mobil og Ipad. Indholdet skal også være tilpasset mobilskærmens størrelse og vores mobile adfærd.

Flere eksperter vurderer, at Google sender et signal til alle webansvarlige om at kigge ud af vinduet og se på folks adfærd. Hvor mange går IKKE rundt og kigger på en smartphone hvert 5. minut? Jeg har kun opholdt mig ét sted de sidste mange måneder, hvor folk ikke gik rundt med en mobil tæt på sig, på Sofieroe Slot i Sverige. Her kigger ældre +65 på blomster. 

Google belønner altså hjemmesider, hvor ejerne viser, at de forstår brugernes adfærd og behov. De største danske virksomheder har pænt styr på mobilvenligt indhold. Reglen rammer især de mellemstore og de små virksomheder. Men hvad betyder det for kommunerne, der ikke skal sælge men servicere en bred målgruppe? 

Jeg tror, Google over en bred kam sender et signal om, at indhold, navigation og interaktion, skal være let, nu også på mobilen. Den grundlæggende online tanke er jo, at det skal være hurtigt og initutivt nemt at finde information og betjene sig selv – dér hvor man nu er som bruger.

Så hvordan skal man som kommune sikre sig, at både stærke og svage borgere – og alle midt i mellem – finder kontaktpersonen, der kan hjælpe med en handicapbolig, når man søger på mobilen? At borgeren oplever, at det er nemt og hurtigt at få svar på, hvor mange uger det tager at få et nyt pas?  

3 gode råd til mobilvenligt indhold

Små skærme, mindre indhold. Skær halvdelen af indholdet væk. Det gælder om at ruste jer til en benhård indholdsprioritering, for meget indhold skal ud. Brugerundersøgelser viser, at vi ikke kan huske A, når vi scroller ned over folden på telefonen for at se B. Man taler til folks korttidshukommelse, når vi læser på en lille skærm. Vi er OK med at scrolle nedad, men når teksten fortsætter i metervis, er den reelt ikke mobilvenlig. Vi bliver hægtet af, for vi glemmer, hvad vi søger efter.  

Gør interaktionen enkel. Når vi er på mobilen, er vi tit sammen med andre. Folk snakker ved siden af, vi sidder i toget, er til fodboldkamp osv. Indholdet skal være egnet til mange forstyrrelser udefra. Når vi samtidig let glemmer, hvad vi allerede har fundet, så handler opgaven for kommunerne om, at gøre det så enkelt som muligt at åbne links, downloade info – og gemme historikken, så vi kan finde det frem igen, når fodboldkampen er slut. Mobilvenlighed er også, at vi skal kunne klikke på links uden at skulle zoome ind på smartphonens skærm. De klikbare enheder skal altså være store nok.

Helt frem med jeres 20 mest populære sider. Når vi ikke er gode til huske på mobilen og let bliver forstyrret, så gælder det om at placere populære genveje tidligt i menu-oversigten. Folk har tit konkrete behov, fx fornye passet, ansøge om en byggetilladelse – eller finde noget information. Kig på jeres statistik og skab mobilsider på topniveau, der har god luft omkring links, og som rummer enkle step-by-step beskrivelser, der guider på vej. 

Det tankevækkende er, at man ikke kan være ligeglad. Google er verdens største trafikkryds. Google står for mere end 90% af den organiske søgetrafik globalt set. Når man er venner med Google, er man også venner med brugerne.

Kilder: http://www.emarketer.com/Article/How-Much-Search-Traffic-Actually-Comes-Googling/1011814

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Gode venner med Google Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger