Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Gå med kvalitet og kant på Facebook

Af Pia Thomsen, mandag den 14. september 2015 kl. 08.00

Jeg prøvede i dag at lukke øjnene og spørge mig selv: Hvad er den vigtigste grund til, at jeg lige skal se, hvad der sker på Facebook? Du skal se for dig, at jeg står med det ene ben ude ad døren, på vej ned ad en grussti med en skraldepose, mens jeg med den anden hånd scroller på min telefon, så jeg kan skimme-læse ned gennem opslagene på min Facebook-side. 

Det er så banalt, at jeg næsten havde glemt det: Det er fordi, det er nemt at få et hurtigt overblik over det aktuelle. Facebook har jeg på min telefon, så efter ét klik kan jeg scrolle gennem de seneste nyheder fra fx Roskilde Kommune, DR, Berlingske og Børsen – afledt af en ustyrlig sjov video, hvor en mand skifter ble på sin søn, mens han kæmper med ikke at kaste op. Jeg kan forstørre printet fra den libanesiske avis med Støjbjerg-annoncen eller sende en sms direkte til Dansk Flygtningehjælp og donere et beløb. Uden at føle mig forvirret navigerer jeg mellem skarptskårne nyhedsartikler og flotte farvefotos fra venner i Barcelona eller et se-mit-nye-køkken-opslag. 

Hvad betyder det for kommunerne derude på Facebook? Måske har I en skrantende side, der forsvinder i mængden – eller I står i maskinrummet og arbejder på strategien, der skal munde i en dugfrisk Facebook-side. Uanset hvor I er, får du her 3 gode råd til det gode indhold, nemlig dét med kvalitet og kant, der næsten får os derude på grusstierne til at snuble, fordi vi bare MÅ se det.

1. Bind Facebook sammen med jeres brændende platforme

Mange af kommunesiderne er en kopi af hjemmesiden, når man ser på indholdet. Bred som en motorvej. Fra fotos fra plantedagen på det lokale plejehjem, til fotos fra første skoledag, link til de seneste dagsordener og referater fra byrådet – og så lige et efterårsbillede fra en sø i nærområdet. Men motorvejstilgangen kan let føles som støj. Jeg savner at se, at kommunerne bruger Facebook langt mere forretningsstrategisk. 

Har I vækst på agenda’en? Så fortæl om, hvorfor det er attraktivt at være virksomhed i jeres kommune – eller bo der. Hvilke typer erhverv har I? Er der museer eller gode sportsfaciliteter? Hvor – og hvordan kan man bo? Hvordan er det med afgifterne i jeres kommune? Mens I på hjemmesiden tænker bredt, så er Facebook dér hvor man skal tænke smalt. Hvem er I egentlig? Hvem vil I gerne udvikle jer i retning af at være? Det er et regulært brand-arbejde. For hvordan skiller I jer ud fra alle de andre kommuner? Måske giver det bedre mening at oprette 3 forskellige emne-sider fremfor den altfavnende kommune-side.

2.  Hvad I vil gerne opnå med jeres indhold?  

Indholdet på Facebook skal altså pege lige lukt tilbage til forretningen. Og Facebook kan så meget mere end at være en ugeavis. Før I begynder at kommunikere med fx virksomhederne i jeres kommune, så spørg ind til benet: Hvad vil I helt præcist opnå? Et konkret mål i jeres vækststrategi er formentlig at kunne fastholde jeres eksisterende virksomheder – og tiltrække nye. 

Nu skal målene konkretiseres til noget relevant indhold, som de lokale virksomheder synes om og evt. vil dele med deres netværk udenfor kommunegrænsen. Tænke, tænke… og der skal virkelig tænkes! Ud af fx 2 ugentlige opslag til virksomhederne skal det ene måske være nyttig service-info? Hvad kan kommunen egentlig hjælpe industri-virksomheder med? Og hvad med dem ude i detail? 

3. Kom ned på jorden med en indholdskalender

Sidder du med næsen nede i et 5 siders Facebook-strategi-dokument? Man kan nemt komme til at sidde fast i halvt abstrakte formålsbeskrivelser, fx ”Vi skal være tættere på borgerne.” Book hellere en time med en kollega, der kender dynamikken og det gode indhold på de sociale medier. Diskutér, hvordan I kan løfte strategien ned i øjenhøjde. Så den bliver kogt ned til udvalgte indholdsemner, som I kan styre efter i det daglige. 

Indholdet skal helt ned på jorden – ja, ned på grusstien til mig, der går med skraldeposen foran huset og er evigt sulten efter spændende nyt fra jer. Hvordan lyder de konkrete opslag? Formulér nogle historier. Og mens I er allermest begejstret for test-opslagene, så spørg jer selv: Gider andre bruge tid på at læse det? Spring over i en fjern bygning og lyt til, hvad folk mener.

Men hvorfor er det svært? De fleste vil gerne ud på Facebook med en 100% gennemtænkt og perfekt side. Men det perfekte passer ikke til mediet. Sans for timing er vigtigere. At lære undervejs og turde vise, at der står mennesker bag giver likes og engagement. Så måske 0-fejlskulturen er den største sten i skoen?  

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Gå med kvalitet og kant på Facebook Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger