Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Forelsket i løsninger

Af Pia Thomsen, torsdag den 17. maj 2018 kl. 11.00

Det er ikke kun om foråret, vi forelsker os. Jeg tror, de fleste af os har en rem af huden året rundt, når det kommer til at blive forelsket i løsninger fremfor i processer. Det er jo lykken, hvis man fx kan skabe et mere digitalt mindset blandt fagfolk, når de skriver ud til borgerne ved at sætte skrive-workshops i søen, udvikle nogle skrive-guidelines, og måske en film om, hvordan borgerne opfatter de nye breve.

Vi ser for os, hvordan bølgerne bare ruller, overskrifter er nu hele sætninger med ”du” og et udsagnsord - og ikke en besked fra en fjern planet, fx ”Partshøring vedrørende udeblivelse fra tilbud.” Forandringen stråler og lyser alt op. Alle gør bare noget helt andet, end de plejer. Det ligner en forelskelse, en forelskede i løsninger fremfor i proces og ledelse. Løsninger skal jo til, men succesraten bliver så meget højere, når projektledelsen kommer med.

Da jeg sidst var forelsket var jeg fx fuldstændig sikker på, at jeg fik serveret kaninkød i en pasta-bolognese frem for oksekød. Jeg himlede op om denne kaninret. Fuldkommen blind overfor, at det måske bare var andre krydderier, de havde brugt.

På samme måde oplever jeg af og til, at lederne i kommunerne sætter forandringsprojekter i gang og forelsker sig i løsningerne, mens ledelsesopgaven synes at være faldet ud af menukortet.

De glemmer at holde elastikken stram i forhold til at guide den projektansvarlige fra opstarten til den lange mellemfase – og frem mod slutningen. At formulere delmål, som virker overkommelige og tilrettelægge motivationstiltag (fra fester til skrive-caféer) med de langsigtede briller på, dét er noget medarbejdere elsker, hvis de for alvor skal gøre noget nyt og blive ved med det. Forskningen siger, at forandringer typisk tager et par år, hvis mere end halvdelen skal lykkes med det.  

Faktum er, at noget gør, at vi som mennesker ikke bare gør noget andet, selvom vi sagtens kan se, at det giver god mening. På et kursus i forandringsledelse var der især en model, der bed sig fast. Bag den tørre titel ”Strategier for organisationsændring” gemmer sig bl.a. et bud fra forfatteren på hele fire forskellige tilgange eller strategier, man som leder bør have for øje, når man skal styre et forandringsprojekt over længere tid: 

1. Den teknisk rationelle ændringsstrategi
Nøgleord: top-down, mål om større effektivitet, problemanalyse, ledelse, resultater

2. Den humanistiske ændringsstrategi
Nøgleord: team-udvikling, lederskab, inddragende, adfærd, værdier og kultur. 

3. Den politiske ændringsstrategi

Nøgleord: top-down, interesse, koalitioner, nøgleaktører, magt, forhandling.

4. Den eksplorative ændringsstrategi

Nøglerod: Bottom-up, lokale handlinger, innovation, selvorganisering, kontinuerlig forandring.

Måske bruger du allerede især den ene? Måske opdager du, at du har præference for især den ene variant. Det vigtigste er måske, at de med fordel også kan kombineres to og to. Eller også er det vigtigste, at uanset hvilke tilgange du bruger, så rummer alle fire veje en grundtanke om at holde fast over længere tid. Måske er det enkelt: Når vi giver kærlighed til noget, så sker der for alvor noget. Forelskelser kommer og går. 

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Forelsket i løsninger Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger