Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Folkeskolereform? Tjaa, dét er noget, vi arbejder med

Af Pia Thomsen, tirsdag den 24. februar 2015 kl. 08.00

Det er nu et halvt år siden, den ny skolereform blev skudt i gang. De fleste folkeskoler er i en rivende udvikling. Med erfaringerne justerer skolelederne løbende og erkender formentlig også, at hverdagen også er til at genkende på mange punkter. Fysik-undervisningen foregår i fysik-lokalet, og læreren er uddannet til at undervise i magnetisme. I den offentlige debat er det tydeligt, at skolelederne selv er stille. De er trukket i arbejdstøjet. 

Udefra kan man konstatere, at få folkeskoler er gået i gang med et egentligt branding-arbejde for at finde ud af, hvad der kendetegner netop deres skole. Hvad er vigtigt at signalere over for omverdenen i forhold til nabo-skolerne, privatskolerne og de omkringliggende kommuner? Mange er stadig lagt ned med at få styr på alt det interne, fra medarbejderarbejdspladser til nye måder at undervise på. Det er et kæmpe arbejde, selvfølgelig. 

Men skolelederne gør klogt i at være bevidste om, at kunderne ikke længere kommer til butikken af sig selv. Både nye som eksisterende forældre holder kritisk øje med hvilke skoler, der følger med udviklingen og hvilke skoler, der synes at sakke bagud. Med reformen er skolelederne blevet langt mere synlige. Også selvom de mest er optaget af det interne arbejde.

Folkeskolernes hjemmesider står stille

Så hvordan kan vi egentligt vide, at folkeskolerne har ændret sig, når det ikke er synligt nogen steder? Når vi hører om den ny skolereform, forventer vi, at folkeskolerne har ændret og tilpasset sig. Med en ny hverdag for eleverne fx med nye indlæringsformer, så der er mere sammenhæng mellem krop og hoved. Men vi kan faktisk ikke vide det, før skolerne hver især fortæller om det.

Selvom reformen overordnet er formuleret ens, så er det op til hver enkelt skole at definere, hvordan den skal se ud på netop deres skole: Hvordan kører vi lektiecaféen? Hvordan integrerer vi den daglige motion i løbet af en dag?

Langt de fleste folkeskolers hjemmesider ser ud, som de altid har gjort. Informationen er tit delvist forældet. Det ser mest ud som et sted, de eksisterende forældre søger til, hvis de fx skal i kontakt med skoletandlægen – eller har glemt, hvornår påskeferien ligger.

Mærkeligt nok er det et fåtal af skoler, der har udviklet et selvstændigt menu-område på hjemmesiden, der hedder skolereformen. Trods dét, at reformen fra 2014 er den mest gennemgribende reform på skoleområdet siden 1958, hvor enhedsskolen blev til og forud for dét udviklingen af mellemskolen, realklassen og gymnasiet i 1903.

Når man arbejder med kommunikationen udadtil, er det samtidig en investering i den interne retning, man er i færd med at udvikle som skole. Så mens skolelederne rundt om i landet er begravet i det interne, er det også værd at kigge op. Forstår omverdenen, hvad revolutionen på skoleområdet egentlig handler om på netop jeres skole?

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Folkeskolereform? Tjaa, dét er noget, vi arbejder med Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger