Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Det rigtige billede af din kommune

Af Pia Thomsen, onsdag den 5. november 2014 kl. 09.00

For mange er en kommune en selvfølge. Noget der bare er der. Men mange vælger måske at flytte til en ukendt kommune, fordi der er jobmuligheder, flot natur, et spændende foreningsliv med sport og musik – og gode transportmuligheder. Der kan være mange gode grunde. Så hvorfor kan det virke som om, kommunerne selv ikke er klar over, at deres synlighed og branding er et vigtigt parameter, når borgerne skal finde et nyt sted at bo?

Kommunernes hjemmesider er fikspunktet, når man skal undersøge, om det er værd at flytte teltpælene til Sorø eller Odense. Og her kommer problemet. Rigtig mange kommuners hjemmesider er kedelige og utidssvarende, dvs. proppet med tekster og en mur af selvbetjeningsløsninger – det sidste som et krav. De kommunale hjemmesider signalerer de samme typiske, klassiske værdier, som ingen kan sige nej til: Fællesskab, mangfoldighed, service/selvbetjeningsmuligheder. Billederne er stærkt nedtonede og virker som noget pynt, der nødvendigvis må vedhæftes. Det visuelle udtrykker sjældent bestemte værdier – fotos af landskaber, ældre og børn er hæftet på af pligt. Den ene kommune er ikke til at skelne fra den anden. Vi forstår ikke det særlige ved netop dén kommune.

Men det er godt givet ud at signalere noget bestemt. På forsiden skal man som kommune kunne fortælle de potentielle nye borgere om de 3-4 vigtigste grunde til at bo netop dér. Så hvad har kommune-forsiderne brug for? Et stramt strategisk blik, hvor hver kommune i tråd med deres vækstagenda (eller andre agenda’er) udvælger og viser de kernebudskaber, der giver det klare signal om, hvad der er særligt lige for denne kommune. Det kan jo ikke passe, at skov/marker og kyststrækninger for 70% af landets kommuner er den vigtigste værdi?

Undersøgelser viser, at når forbrugere skal vælge, så vægter 67% af forbrugerne detaljerede og klare billeder højere end produkt – eller serviceinformationer eller brugeranmeldelser, se http://bit.ly/JDEzkU

Det er altså langt mere effektivt at fortælle om, hvem man er som kommune med billeder – end med tekst. Vi bliver nemt teksttrætte, når vi er online, for vi forholder os til et utal af informationer dagen lang: Kampagner, nyheder, mails osv. Vi har derfor lært os selv at lukke af for information, der ikke er vigtigt for os. I stedet vil vi lynhurtigt finde lige dét, vi har brug for. Hvis ikke det lykkes, er vi hurtigt videre. Lunten er ultrakort. Når dét er de hårde betingelser for at kommunikere effektivt på web, giver det kommunerne få sekunder til at vise kommende borgere, hvorfor man lever og bor godt netop lige der.

De fleste kommuner er rigtig skarpe på værdier og visioner. Der hænger lange skriv og plakater rundt omkring på kommunens gange. En liste med abstrakte ord beskriver på hjemmesiden, hvad kommunen står for, og hvor den vil hen: Vi er inkluderende, vi er servicemindede, vi er erhvervsvenlige. Det er vigtigt at få de store ord oversat til billeder, når der er stor sandsynlighed for, at kommende borgere ikke læser dem. 

På kommunernes hjemmesider er der især én ting, der møder de nye borgere, nemlig alle selvbetjeningsmulighederne: Links til bestilling af et nyt pas, melding af en flytning, påmindelse om tilmelding til digital post osv. Digitaliseringsbølgerne er lovbestemte, og det er fint. Men der ligger et spændende strategisk arbejde i at få alle selvbetjeningsløsningerne til at virke i et samspil med et stærkere visuelt udtryk.

Oplevelsen af en kommune-forside skal ikke være som at stå midt i et trafikknudepunkt i London. Og hvor det er svært at afkode, om det er en kommuneside i Nord-Jylland, man er inde på – eller om man er oppe omkring Gribskov. Ensretningen et er et problem, fx for de unge, der er på udkig efter en attraktiv kommune, når studielivet i de større byer er slut. 

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Det rigtige billede af din kommune Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger