Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Pia Thomsen

Kommunikationsrådgiver og ejer af DIALOG Kommunikation

Jeg er kommunikationsrådgiver i tekstbureauet DIALOG Kommunikation. Jeg er optaget af, hvordan kommunerne kommunikerer som professionel serviceorganisation til mange og meget forskellige målgrupper. Som et sted, hvor det er en grundværdi, at menneske og myndighed står på samme linje.

Min tilgang til opgaverne er drevet brugervenlighedsprincipperne, dvs. en web-orienteret tilgang. Jeg forsøger at forstå målgruppernes verden som det allerførste. Hvem er familien Frandsen på Granvej 6, der ikke har fået tilladelse til at opføre en tilbygning til deres villa? Hvem er den svage borger, der bor til leje i udkanten af en provinsby, og som aldrig svarer? Et skriveprojekts succes er tit bestemt af, om modtagerne overhovedet engagerer sig. Bliver de rigtige papirer sendt ind til sagsbehandleren? Svarer de ja eller nej? Bruger byrådet mindre tid på at læse dagsordenerne, fordi sagens vigtigste emne træder frem på skærmen formuleret som et budskab – ikke en akademisk baggrundsbeskrivelse?

Venlighed er det andet ord i brugervenlighed. Og så retter kompasset sig mod USA: Fra min tid på New York University og ude på museerne blev jeg væltet omkuld, da jeg opdagede, hvor mange forskellige målgrupper et museum tilrettelagde deres formidling til. Målet var tit det samme: At skabe det rette mix mellem faglighed og menneskelighed, så både den uvante museumsgæst og stamgæsterne følte sig godt tilpas. Venlighed virker, for venlighed opleves som god service. Venlighed/service hænger i sidste ende også sammen med at tænke professionelt. 

DIALOG Kommunikation er specialiseret i udviklingen af en mere direkte og letforståelig skriftlig kommunikation i kommunerne. Vi udvikler skriveworkshops inden for web-tekster, brev- og e-mail kommunikation, dagsordener og referater og sociale medier. Oveni skræddersyer vi forskellige implementeringsløsninger, der skal understøtte udviklingen af en mere modtagerorienteret, kort og klar kommunikation. 

Mine indlæg...

Det har Jette brug for at vide
20-06-2018 08:00:00

Overskriften her lever ikke op til alle krav til en god overskrift, (som folk ikke kan lade være med at læse), nemlig at...

Forelsket i løsninger
17-05-2018 11:00:00

Det er ikke kun om foråret, vi forelsker os. Jeg tror, de fleste af os har en rem af huden året rundt, når det kommer ti...

Kører letbanen forbi, mens kommunerne står på perronen?
27-02-2018 10:00:00

De 10 kommuner langs den kommende letbane på tværs af hovedstadsområdet står med en appelsin i turbanen: 49% af alle de ...

”Du” og ”jeg” er hot stuff
23-08-2017 07:00:00

Det er i grunden et paradoks: mens de sociale medier hylder den uformelle tone, så skriver fagpersonerne i kommunerne me...

Tjeklisten for møgbreve
08-06-2017 07:00:00

Uforståelige breve til borgerne er en gammel hest, der trækkes frem af stalden i øjeblikket – senest i et indslag først ...

Hvorfor skal skoene ind i skabet?
15-03-2017 07:00:00

Otte ud af 10 forandringsprojekter falder til jorden. Skoene bliver ved med at stå på dørmåtten derhjemme, så jeg falder...

6 tips, så jeg bedre kan mærke dig kommune
14-06-2016 07:00:00

1. Vil I være landets førende bosætningskommune?  Med masser af børnefamilier, der pakker flyttekasser ud, cykler ...

Små kommuner kan blive digitale bølgebrydere
02-02-2016 08:00:00

Det er så skønt, når man kan slå 2 fluer med ét smæk. Dét kan især de små kommuner, når de skal servicere borgere, virks...

Mærkeligt, så lidt magt den digitale kontaktflade har…
23-10-2015 08:00:00

Skal det ikke bare være tjept-hurtigt overstået, når man har noget, man skal have løst med sin kommune? Fx hvis du har l...

Gå med kvalitet og kant på Facebook
14-09-2015 08:00:00

Jeg prøvede i dag at lukke øjnene og spørge mig selv: Hvad er den vigtigste grund til, at jeg lige skal se, hvad der ske...

Sparer I penge på digitaliseringen?
21-08-2015 08:00:00

I 2015 skal 50 pct. af alle henvendelser fra borgerne til kommunen ske gennem digital selvbetjening. Sådan lyder målet i...

Gode venner med Google
28-05-2015 08:00:00

Men det er Google, der bestemmer, om venskabet holder. Den 21. april 2015 skruede google på algoritmerne, så hjemmesider...

Op på beatet med det digitale niveau i folkeskolen
05-05-2015 08:00:00

For alle offentlige organisationer ruller digitaliseringsbølgerne derudaf. Naturligvis. Vi kan spare rigtig mange penge ...

Folkeskolereform? Tjaa, dét er noget, vi arbejder med
24-02-2015 08:00:00

Det er nu et halvt år siden, den ny skolereform blev skudt i gang. De fleste folkeskoler er i en rivende udvikling. Med ...

Det rigtige billede af din kommune
05-11-2014 09:00:00

For mange er en kommune en selvfølge. Noget der bare er der. Men mange vælger måske at flytte til en ukendt kommune, for...

Kender du typen?
24-10-2014 08:00:00

Medarbejderne i kommunerne elsker at skrive. De skriver lange og omfattende afgørelser og breve til borgerne om alt fra ...

Skab tryghed på Facebook
26-08-2014 08:00:00

Med skolereformen er mange folkeskoler kommet på prøve, når det gælder kommunikationen udadtil, især overfor forældrene....

Smalltalk får borgerne til at handle
11-06-2014 08:00:00

Smalltalk er ikke noget, som alle mennesker er glade for – langtfra. Myter om, at amerikanerne bare smalltalker (men sle...

Fladmast af facebook?
02-05-2014 08:30:00

Man kan nemt have følelsen af at være skydeskive, når man er ansigtet udadtil på en kommunes facebook-side. Måske som en...

Byrådsmedlem – det ku’ være dig og mig
24-04-2014 08:00:00

Det ku’ være dig og mig, der sad i det lokale byråd. I det fornemste rum på rådhuset, hvor man mærker suset af tradition...

Digitalisering rimer på direktion
10-04-2014 08:00:00

Snart ruller NemID ind som et vindue på mobilen. Ifølge planerne her i  2. kvartal af 2014. Så kan vi som borgere, ...

Skriv hvad du søger