Faciliterende ledelse Kristine Karlshøj blogger om facilitering og ledelse for offentlige ledere

Vi er vilde med facilitering

Af Kristine Karlshøj, mandag den 25. marts 2019 kl. 11.00

Som borgere er vi vilde med nye initiativer og energiske mennesker. Vi er også villige til at gå ret langt for den gode idé… men vi bliver lynhurtigt meget trætte når vi kan se, at de samme tre kværulanter møder op til “idéudviklingsmødet” som kommunen har arrangeret, og den gode stemning forsvinder i løbet af 5 minutter.

Hvorfor sker det?. .. Fordi processen eller mødet mangler facilitering. Thats it!

Kommunerne har mange steder fået øjnene op for facilitering som metode, og jeg ved at flere kommuner har indført gode rammer for mødeledelse og indkalder eksterne facilitatorer til større udviklingsprocesser. Det er virkelig fint, for mange borgere har fået en skræk for borgermøder der ender i det rene ingenting. Flere kommuner har også udviklet deres egen faciliteringsuddannelse, og opfordret konsulenter, ledere og frontpersonale til at lære faciliteringsteknikker.

Facilitering betyder "at gøre let"

Facilitering er en værktøjskasse og en ledelsestilgang, der kan skabe en stærk ramme for et møde eller en proces. Samtidig kan facilitering være med til at skabe engagement og få det bedste frem i deltagerne.

Det behøver ikke at være så fancy det der facilitering Det handler blot om at nogen tager ansvar for processen.

Facilitering handler om tre små ting:

● At sætte tydelige rammer, så alle kender målet

● At hjælpe med at holde fokus på tiden og opgaven

● At skabe en proces, der styrker tillid og samarbejde

Rundt omkring i Danmark findes et hav af foreninger og projekter. De fleste skriger efter nye medlemmer eller yngre kræfter til at tage over. Men vi gider ikke at engagere os i noget som er uden styring. (og de unge gider slet ikke noget, som ikke giver mening for dem). Samtidig så vil vi som borgere gerne bestemme det hele selv. Og forøvrigt også have æren for det vi bidrager med. (Jeg tror man kalder det “samskabelse” nogen steder...)

Det er ingen hemmelighed, at jeg arbejder professionelt med at faciliterer udviklingsprocesser. Derfor betyder det meget for mig, at både kommunale og frivillige projekter ikke strander i dårlig facilitering, når det nu er muligt at skabe gode rammer. Jeg vil gerne bidrage til at alle bliver bedre til at faciliterer. Jeg vil gerne lære fra mig. Det er da det mindste jeg kan gøre.

Derfor får du et par tips som du kan gå hjem og bruge allerede i dag. Så prøver vi lige at redde verden sammen på denne måde… Er du klar?

1. Vær en god vært(inde). Inviter dine gæster til mødet eller arrangementet, og fortæl

dem at du glæder dig til de kommer.

2. Gør det nemt for dine gæster at tilmelde sig dit arrangement.

3. Byd dine gæster velkommen i døren. Giv hånd og fortæl dem at du sætter pris på at

de er kommet.

4. Fortæl om dagens program og vis din tidsplan så intet er skjult under gulvtæppet.

5. Styr debatten med “hård hånd” på en venlig og anerkendende måde. (husk facilitator

er altid neutral!)

6. Nej… alle behøver ikke at komme til orde. Det er dig der styrer mødet, og har

overblik over tiden, indholdet og målet.

7. Hold målet for for øje hele tiden. Ja.. det er spændende at snakke om

strikkeopskrifter – men ikke nu.

8. Hold tiden og afslut mødet som aftalt.

9. Sørg for at lave noget sjovt til sidst – det er altid det sidste vi husker.

10. Følg op bagefter som aftalt. Sig tak til dine gæster for at deltage.

Så simpelt er det at faciliterer et møde

Og hvis du stadigvæk tænker at det er svært eller uoverskueligt, så kan du trøste dig med, at øvelse gør mester, og du blot skal prøve det et par gange før det bliver rigtig godt.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Vi er vilde med facilitering Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger