Faciliterende ledelse Kristine Karlshøj blogger om facilitering og ledelse for offentlige ledere

Kan du facilitering?

Af Kristine Karlshøj, fredag den 2. februar 2018 kl. 08.00

Den nemme forklaring af begrebet facilitering er ”at gøre let”. Men det holder ikke i et ledelsesmæssigt perspektiv. Når du som leder arbejder med de faciliterende teknikker i din hverdagspraksis, så er det vigtigt at du mestrer rammesætningen og holder fingrene fra indholdet.

I efteråret underviste jeg sammen med min kollega Tim på Faciliteringsuddannelsen i Djøf. Her tog vi udgangspunkt i at facilitere hverdagsmødet. Det er nemlig vigtigt at vi starter med hverdagen for at udvikle og udvide vores kompetencer.

Når kommuner og styrelser afvikler større konference eller temadage for hele organisationen, så kan man vælge at hente ekstern hjælp. Men de mindre hverdagsmøder bør du som leder lære at facilitere eller sørge for at en af dine medarbejder lærer at facilitere møderne.

Vil du gerne hurtigt i gang med at mestre facilitering, så kan du starte med disse enkle greb:

  • Tidsstyring – Hav en dagsorden klar inden mødet
  • Mødeledelse – Tag ledelsen af mødet eller uddeleger mødeledelse til en medarbejder
  • Lyt og anerkend – Stil korte relevante spørgsmål og undgå at ”have svar parat” på alting.
  • Involver – Motiver dine medarbejdere til at bidrage aktivt i mødet og giv plads til ekspertene
  • Saml op – Sikre dig at I er nået målet med mødet.

Det er rammesætningen som er det bærende element. Dagsorden, tidsstyring, involvering og opsamling. Som faciliterende leder behøver du ikke at tænke på indholdet. Det kommer helt af sig selv. Jo mere plads du giver til dine kloge, dygtige og engagerede medarbejdere – jo mere kvalificeret indhold kommer der. Du er ikke eksperten. Du er den faciliterende leder.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Kan du facilitering? Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger