Birchs verden Jens Christian Birch bloggede om kommunal ledelse, økonomi og velfærdsservice

Den gode historie

Af Jens Christian Birch , torsdag den 10. november 2011 kl. 15.37

Det er en stor lyst i den kommunale verden til at fortælle den gode historie, først og fremmest fordi der er så mange gode historier at fortælle fra en stor og vidtforgrenet kommunal virksomhed. Fortællelysten skal mest ses som en reaktion på den herskende presses mainstream: enkelthistorier iklædt forargelse – ofte ude af proportion og i en forvrænget skær, altid med journalistens afsluttende spørgsmål til den ansvarlige: Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?

Denne situation kommer fra 0-fejlskulturen, som fortsat har tag i Danmark - med dens stærke fokus på det, der går galt og kan kritiseres, og ikke det der bør roses og går godt. De gode historier er i markant overtal i de danske kommuner, men der fortælles ikke altid efter fortjeneste. Den gode historie fortælles, når medarbejdere møder borgerne, som det sker hver dag i tusindvis at situationer, hvor borgeren er tilfreds med den kommune virksomhed – i daginstitutionen, skolen eller, når der gives en byggetilladelse. Der begås fejl, hver dag. Det sker især når kommunerne skal løse den vanskelige opgave, det er at have ansvaret for andre menneskers velfærd. Fejl er en naturlig del af al menneskelig virksomhed men også forudsætningen for udvikling og forandring. Einstein konstaterede, at den der ikke begår fejl udretter intet. Fejl skal rettes og læres af, og det gælder især når det drejer sig om sikkerhed og liv og død.

Den gode historie afspejler alle de situationer, hvor der udrettes noget rosværdigt, og når der sker fejl følger også en læring og en ny erfaring. Pressen har ofte svært med blot at fortælle den gode historie, når der udrettes noget godt. Det sker ud fra betragtningen: Det er kun en nyhed, når færgerne ikke sejler, ikke når de sejler. Det er også en nyhed, når en mand bider en hund, men ikke når en hund bider en mand. Den gode historie er nødvendig og efterspurgt, og den giver stolthed og anerkendelse. Den handler den gode oplevelse i samspillet mellem medarbejder og borger, den gode omsorg, et spændende projekt, en uventet hjælp, den dygtige lærer eller den fortræffelige løsning.

Man kan motivere pressen til at skrive den gode historie,men man kan også selv gøre meget i den enkelte kommune.I Næstved Kommune er julekalendere ikke forbeholdt tv eller børneværelser. Sidste år besluttede vi at omsætte den gode gamle tradition til en online udgave: Hver dag i december lod vi forskellige dele af kommunen fortælle en god historie fra krydsfeltet, hvor en af de 8000 medarbejdere havde udført et stykke arbejde til gavn og glæde for nogle af de 80.000 borgere i kommunen. 

Historierne illustrerer hvem vores kommune er, hvad vi arbejder for og hvordan vi gør det. Hver dag kunne medarbejdere og borgere åbne for en lille historie, som fortælle en overraskende, opfindsom eller illustrativ historie fra vores kommunale hverdag.

Julekalenderen er en anledning til at formidle vores arbejde for borgerne gennem gode konkrete historier, der funger som et supplement til de redegørelser, politikker, tal, og servicebeskrivelser vi ofte beskriver kommunen med.

Sidste år var hjemmeside-julekalender den 3. mest læste nyhed på vores hjemmeside. Og selvfølgelig gentager vi succesen i år. Kommunens kommunikationsafdeling har desuden fulgt op med kurset ”Find og fortæl den gode historie” , hvor alle medarbejdere der har lyst gennem året har kunnet hente tips, tricks og konkret vejledning i at finde og fortælle den gode historie.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Den gode historie Felter med * skal udfyldes
 
Jens Christian Birch

Jens Christian Birch

Fri agent

Jens Christian Birch bloggede om kommunal ledelse, økonomi og udviklingen af den kommunale velfærdsservice, sådan som den præsenteres i både den kommunale verden og på nationalt plan af regering og folketing

Skriv hvad du søger