Seniorlivets muligheder og begrænsninger Grethe Andersen blogger om seniorlivets muligheder og begrænsninger

Drømmejob

Af Grethe Andersen, tirsdag den 20. januar 2015 kl. 08.00

Jeg har været skoleleder i knap 18 år og før den tid 16 år som folkeskolelærer. Jeg er lærer – dybt i min sjæl, jeg vidste, at jeg ville være lærer meget tidligt i mit liv, formentlig inspireret af ældre engagerede kusiner, som jeg så op til. Min far, der sammen med min mor skabte rammer for et gradvist større landbrug var ambitiøs. Jeg husker meget tydeligt, at min far sagde: ”Du er ikke for klog, med dine evner og lyst til at organisere skal du ansættes i en bank :-).

Det var såmænd ikke fordi jeg gik let igennem skoletiden. Jeg kom i skole som 6 årig efter en lille optagelsesprøve. Jeg var lille af alder, født alt for tidligt. Men fyldt med energi og viljestyrke. De første 4 år var jeg skoleelev i bondesamfundets landsbyskole i Hvorup med 13 elever og en lærer ”Frøken”. Efterfølgende fik jeg mit første kulturchok som skoleelev i industrisamfundets mastodont Gl. Lindholm Skole – præget af et fundamentalt anderledes barne- og læringssyn og helt andre typer lærere.

Jeg fik prædikater som måske egnet til realeksamen. De bedste folkeskoleår var på Toftegårdskolen i Jerslev. Jeg havde en fantastisk matematiklærer – skoleinspektør Peter Schmidt. Her mødte jeg også skolekæresten, det var givet også medvirkende til nogle dejlig år. Per er skoleleder på Hals Skole. Fire børn, svigerbørn og nu fire børnebørn er vores dejlige stor-familieliv.

Når vi kommer ind til kernen i mine værdier, er jeg en samfundsborger, der meget gerne vil bidrage til et stærkt velfærdssamfund med robuste, nysgerrige, kritiske, innovative og gode demokratiske samfundsborgere. Kan man få et bedre job her i livet – end at medvirke til at skabe vilkår for udvikling af demokratiske borgere, der er stærke på redskabssiden (læse, skrive, regne, edb m.v.), god vidensafsæt for at være kreative og kulturbevidste borgere – og min kæphest er robuste, villende og ambitiøse på deres felt med en stor anerkendelse af fællesskabet. En anerkendende kultur med fokus på succes, udvikling, kreativitet og mod er guld værd. 

Jeg har langt hen ad vejen stor-trives med jobbet som skoleleder i Aalborg kommune. Først på den lille hyggelige Grindsted skole – derefter 15 år som skoleleder på Vester Mariendal skole. 

Jeg glæder mig til fuldtids at beskæftige mig med pædagogisk ledelse. Det var netop, hvad jeg oplevede skoleledere gjorde, da jeg med Skolerådet besøgte skoler i Ontario. Det er en unik og spændende opgave, som kommunes første fuldtids pædagogisk leder at skulle anvende min viden og erfaringer til i samarbejde med mit ledelsesteam at skabe et pædagogisk fyrtårn.

Fra 1. februar 2015 er jeg ansat i en nyoprettet stilling som pædagogisk leder på Vesterkærets Skole. Stillingen indebærer pædagogisk ledelsesansvar for implementering af de pædagogiske tiltag som følger af folkeskolereformen og den ambitiøse plan for skoleudvikling i Aalborg Kommunes Skoleforvaltning. Det er skoleforvaltningens og skolelederens ønske, at Vesterkærets Skole skal blive et markant pædagogisk fyrtårn med dets centrale placering i Aalborg Vestby. Der er i den forbindelse planlagt en væsentlig bygningsmæssig investering. Men det kræver derudover en klar pædagogisk profil og en daglig pædagogisk praksis, som er opmærksomhedsvækkende i kraft at være nyskabende, udfordrende og som skaber gode resultater i forhold til børnenes læring og trivsel. 

Lederstillingen indebærer ansvar for et markant pædagogisk udviklingsarbejde i tæt samspil med skoleleder og forvaltningsledelse. Vigtige funktioner bliver faglig ledelse af skolens pædagogiske udviklingsarbejde og styrkelse af skolens pædagogiske profil og ledelse af skolens kommunikation vedr. pædagogisk udvikling og dagligdag.

Skoleforvaltningen ønsker fortsat at gøre brug af min store viden og erfaring fra det landsdækkende og internationale skolearbejde. Dermed har jeg legitimitet og tid til national, regional og internationalt samarbejde. Stillingen varetages foreløbigt indtil udgangen af 2016, hvorefter jeg fortsætter til anden ledelsesopgave. Mine ansættelsesvilkår er uændret.

Som blogger vil jeg dele mine nye erfaringer, viden og holdninger – til debat.

Procesplaner, indsatser, successer og faldgruber vil jeg ligeledes løbende beskrive, således at erfaringer med anvendelse af evidens, vigtige evaluering og undersøgelser kan komme andre skoler til gavn – både i egen kommune, på landsplan – og i EU-samarbejdet.

Jeg er meget glad for, at skulle medvirke til udvikling af begrebet pædagogisk ledelse i samarbejde med ledelsesteam, skolens pædagogiske medarbejder – samt mit store netværk. Det er en unik og vigtig opgave. 

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Drømmejob Felter med * skal udfyldes
 

Jeg overvejer at søge stilling på gymnasiet som pædagogisk fyrtårn

Af:Inger Platou, Folkeskole, Nuuk , Grønland - Den16.08.2017 kl. 04:17Anmeld kommentar

Hej Grethe
Jeg har prøvet at google, hvad det præcis vil en pædagogisk fyrtårn vil sige. Er den ikke ret ny funktion? Jeg overvejer nemlig at søge den opslåede stilling i vores by Nuuk, Grønland, som pædagogisk leder. Jeg har masteruddannelse i pædagogisk psykologi og er folkeskolelærer. Har mange års erfaring indenfor forskellige pædagogiske arbejde i mit 20-ne år som lærer og som oprindelig socialpædagog i børnehave og fritidshjem. Kunne du fortælle mig hvad præcis dit arbejde som pædagogisk leder indeholder? Arbejder du meget selvstændigt? Hvordan fregår dit daglige arbejde. Kunne du give et eksempel, så jeg kan danne mig et billede.

Skriv hvad du søger