Seniorlivets muligheder og begrænsninger Grethe Andersen blogger om seniorlivets muligheder og begrænsninger

Back to basic

Af Grethe Andersen, torsdag den 3. december 2020 kl. 13.30

December er tid til refleksion. Stearinlyset er tændt og jule teen er klar til at blive nydt samtidig med, at tastaturet gløder. Jeg kigger ud i haven på julelys og mine hjemmelavede kranse med skovens materialer. Jeg lytter til julemusik og tænker på adventssamlinger på Vester Mariendal skole med forventningsfulde elever og personaler. Ligesom der er julemusik, der fører mig tilbage til skønne oplevelser i livet med min familie. Skønt at tænke på. Gode minder fortjener at blive dyrket.

Corona og restriktioner har ændret livets normalitet. Så nu handler det fortsat om, at tage medansvar for sine medmennesker og finde en rolig julemelodi, der matcher livets muligheder. Jeg fokuserer på det jeg kan, har og nyder. En forkølelse gør, at jeg i dag har været vej af nye testlokaler i Aalborg. Jeg er imponeret over, hvor velstruktureret alt er og hvor imødekomne og venlige de ansatte er. Det er trygt og godt.

Coronatid kan være anledning til at få ryddet op og måske endda påbegynde at skrive erindringer med foto fra livets gang. Vi er alle produkter af det liv, vi har levet, ydre omstændigheder, overraskende uforudsete hændelser, omgivelser, levevilkår og muligheder. I min seniorfase har jeg meget god tid til at reflektere over, hvor blev tiden af, hvad skete der og hvad kan jeg lære af det nu. Jeg bruger refleksioner over min historie, som jeg har oplevet den til at tænke nutid og fremtid. Det er egentlig en god, spændende og også interessant øvelse, at kigge tilbage. Livet er et mix af glæder, sorger, støtte, svigt, oplevelser, gå på mod, succes, nederlag/fiaskoer, fantastisk mange relationer fra fantastisk kærlige til det modsatte samt dannelse, uddannelse og livslang læring.

Dybest set er jeg ansvarlig for mit liv. Jeg har slugt den danske serie ”Ulven kommer” og tænker, at budskabet er centralt for os alle. Jeg har med livet fået nogle overbevisninger og indre billeder, der former mine tanker i dag. Jeg har gjort mit bedste. Jeg har erfaret at udfordringer faktisk kan bringe noget godt og nyt med sig. Jeg har også erfaret, at jeg kan påvirke mit eget humør – mine følelser ved at styre mine tanker og dermed mine vaner og adfærd. Tanker og overbevisninger styrer både humør og sundhed, når fokus er på taknemmelighed og optimisme. Det er bestemt ikke for sent at lære noget nyt i livets tredje fase, hvis man vil. Når jeg kan tænke, at jeg vil skrive en bog om seniorsundhed, er det jo bare med at komme i gang.

Jeg har haft et fantastisk meningsfuldt arbejdsliv, med følelse af at give mig selv til helheden – en god folkeskole for eleverne. Jeg har oplevet en sammenhørighed og samfundsglæde ved at bidrage til at tjene et vigtigt formål.  Det har været meningsskabende at skabe værdi – en mening med mit arbejdsliv. Jeg synes også, jeg fortjener at have et meningsfuldt seniorliv. Gerne et seniorliv, som jeg kan bygge på værdier, der er væsentlig for mig og den livsvisdom, jeg har fået. De værdier vi har inden i os, er en vigtig brik i seniorlivets puslespil. Det kan være værdier som: Frihed, retfærdighed, familie, respekt, tillid, kærlighed, ærlighed, etik, gavmildhed, traditioner, grundighed, omhyggelighed, mod, kreativitet, sundhed, generøsitet, taknemmelighed, natur, relationer og bevægelse.

For mig handler det om at finde mit potentiale ved at gå back to basic med spørgsmålene:

Hvad vil jeg gerne have mere af i mit liv?

Hvad er den røde tråd i mit liv?

Hvad var jeg god til som barn og ung?

Hvilke kompetencer har jeg udviklet gennem livet?

Hvad har jeg gennem livet lagt på hylden, fordi jeg ikke kunne nå alt?

Hvad kan hindre mig?

Hvem kan hjælpe og støtte mig?

Hvornår er jeg i flow – fuldstændig selvforglemmende og optaget af noget?

Der er mange måder at opleve selvforglemmelse på. At skrive er en god metode for mig, gåture i naturen en anden, håndarbejde en tredje, kærlige stunder med ægtemanden en fjerde, madlavning en femte, musik en sjette, golf en syvende – i ikke prioriteret rækkefølge. At se gode tv-serier og læse romaner giver mig viden om andre måder at leve livet på og bidrager til at udvikle et fleksibelt mindset ved at forstå de mennesker, der er i mit liv, bedre, og samtidig kan give inspiration til, hvordan jeg kan leve mit. Det paradoksale er, at de fleste af os arbejder som vanvittige for at nå hen til denne komplette følelse af fred og fuldendthed. Vi knokler på for at forsøge at opnå en masse synlige succeser, der – når de engang er opfyldt – gerne skulle frigøre os fra vores konstante løb hen mod den næste succes.

Alle har vi hver vores vej til et godt liv. Det er ikke noget man får, men noget man selv må gøre noget for at få. Alle har drømme og ønsker samt en forestilling om, hvad, der skaber glæde og energi i ens liv. Her tænker jeg ikke på at vinde i lotto. Det sker for de færreste, så det handler om realistiske drømme og ønsker for et meningsfuldt seniorliv. Jeg drømmer om at genfinde mig selv, somme ikke-skoleleder og gå tilbage til mine ungdomsdrømme og se om, der er drømme, der nu kan udleves. Jeg har lyst til at lære nyt, noget helt andet end det jeg har beskæftiget mig med. Ny viden og nye færdigheder fremmer helt klart både trivsel, kognition og hukommelse og giver mig en større følelse af mening og formål.

De lykkeligste seniorer er faktisk dem, der stadig har følelsen af et formål, efter at arbejdskarrieren er slut. Det er ofte mennesker, der overfører deres forskellige færdigheder til et nyt område. Jeg skriver nu en bog om seniorsundhed og håber på, at den kan bringe nogle foredrag med sig. Jeg har skrevet bøger og rigtig mange artikler om skoleledelse, nu bruger jeg med glæde min visdom og kompetencer i en ny livsfase. Visdom er en egenskab som både tæller viden, erfaring og en række menneskelige og sociale kvaliteter. Seniorlivet modningstid er på mange måder en stille og mere indadvendt fase end blomstringen og det meget præstationsprægede arbejdsliv.

Vi er fem tidligere kvindelige skoleledere, der alle har haft job som skoleleder i Aalborg Kommune. Nu mødes vi ca. hver anden måned hos hinanden, hvor vi fx har læst samme bog, som vi så diskuterer samtidig vi med afstand hygger og nyder en god frokost.  Vi har i den grad noget vigtigt til fælles. Vi har skabt vilkår for elever, personaler og elevernes forældre på de skoler, vi har haft ansvar for. Det er vi stolte af. Nu kan vi så bruge vores fælles historiske kontekst til at inspirere hinanden i livets efterår. Vi drøfter erfaringer med at få ryddet op og ud af mange års liv som skoleledere i form af faglitteratur, egne noter, dagsordner og meget meget mere. Én bestilte en container og smed resolut alt ud, en anden sorterer gradvist. Jeg gemmer, hvad jeg tror to af vores sønner kan få brug for som henholdsvis aspirant til skoleledelse og underviser i pd skoleledelse.

Vi taler selvfølgelig om alt andet end fælles historie. Vi er som mennesker så dejligt forskellige. Pludselig er tidligere kolleger veninder med latter, alvor og nysgerrighed på tiden vi lever i. Det er i den grad livsbekræftende i en Cornoatid at mødes med fornuft og have kontakt på messenger. Seniorlivets styrke kan jo anvendes til at etablere nye netværk, få nye relationer og oplevelser i nærmiljøet. Rigtig god december.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Back to basic Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger