Seniorlivets muligheder og begrænsninger Grethe Andersen blogger om seniorlivets muligheder og begrænsninger

Back to basic

Af Grethe Andersen, tirsdag den 23. marts 2021 kl. 12.30

Vi er alle produkter af det liv, vi har levet, ydre omstændigheder, overraskende uforudsete hændelser, omgivelser, levevilkår og muligheder. I min seniorfase har jeg meget god tid til at reflektere over, hvor blev tiden af, hvad skete der og hvad kan jeg lære af det nu. Jeg bruger refleksioner over min historie, som jeg er medforfatter til og – som jeg har oplevet den til at tænke nutid og fremtid. Det er egentlig en god, spændende og også interessant øvelse, at kigge tilbage. Livet er et mix af glæder, sorger, støtte, svigt, oplevelser, gå på mod, succes, nederlag/fiaskoer, fantastisk mange relationer fra fantastisk kærlige til det modsatte samt dannelse, uddannelse og livslang læring. Dannelse er således et individuelt identitetsarbejde, et procesbegreb, et formidlingsbegreb mellem det enkelte menneskes evne til at iagttage sig selv og evnen til at indplacere sig selv i et socialt fællesskab og et samfundsmæssigt forhold, der spilles ud i den enkeltes liv enten som et valg eller som en udfordring - kort sagt et bredt og komplekst begreb. Det eneste universelle, der kan iagttages er selve det at gøre iagttagelser.

Dybest set er jeg ansvarlig for mit liv. Jeg har med livet fået nogle overbevisninger og indre billeder, der former mine tanker i dag. Jeg har gjort mit bedste, det har andre sikkert også gjort. Jeg har erfaret at udfordringer faktisk kan bringe noget godt og nyt med sig. Jeg har også erfaret, at jeg kan påvirke mit eget humør – mine følelser ved at styre mine tanker og dermed mine vaner og adfærd. Tanker og overbevisninger styrer både humør og sundhed. Det er bestemt ikke for sent at lære noget nyt i livets tredje fase, hvis man vil. Når jeg kan tænke, at jeg vil skrive en bog om seniorstyrke, er det jo bare med at komme i gang.

Jeg har haft et fantastisk meningsfuldt arbejdsliv, med følelse af at give mig selv til helheden – en god folkeskole for eleverne. Jeg har oplevet en sammenhørighed og samfundsglæde ved at bidrage til at tjene et vigtigt formål.  Det har været meningsskabende at skabe værdi – en mening med mit arbejdsliv. Jeg synes også, jeg fortjener at have et meningsfuldt seniorliv. Gerne et seniorliv, som jeg kan bygge på værdier, der er væsentlig for mig. De værdier vi har inden i os, er en vigtig brik i seniorlivets puslespil. Det kan være værdier som: Frihed, retfærdighed, familie, respekt, tillid, kærlighed, ærlighed, etik, gavmildhed, traditioner, grundighed, omhyggelighed, mod,

kreativitet, sundhed, generøsitet, taknemmelighed, natur, relationer og bevægelse.

For mig handler det om at finde mit potentiale ved at gå back to basic med spørgsmålene:

Hvad vil jeg gerne have mere af i mit liv?

Hvad er den røde tråd i mit liv?

Hvad var jeg god til som barn og ung?

Hvad er jeg virkelig god til?

Hvilke kompetencer har jeg udviklet gennem livet?

Hvad har jeg gennem livet lagt på hylden, fordi jeg ikke kunne nå alt?

Hvad kan hindre mig?

Hvem kan hjælpe og støtte mig?

Hvornår er jeg i flow – fuldstændig selvforglemmende og optaget af noget?

Der er mange måder at opleve selvforglemmelse på. At skrive er en god metode for mig, gåture i naturen en anden, håndarbejde en tredje, sex en fjerde, madlavning en femte, musik en sjette, golf en syvende – i ikke prioriteret rækkefølge. At se gode tv-serier og læse romaner giver mig viden om andre måder at leve livet på og bidrager til at udvikle et fleksibelt mindset ved at forstå de mennesker, der er i mit liv, bedre, og samtidig kan give inspiration til, hvordan jeg kan leve mit. Det paradoksale er, at de fleste af os arbejder som vanvittige for at nå hen til denne komplette følelse af fred og fuldendthed. Vi knokler på for at forsøge at opnå en masse synlige succeser, der – når de engang er opfyldt – gerne skulle frigøre os fra vores konstante løb hen mod den næste succes

Alle har vi hver vores vej til et godt liv. Det er ikke noget man får, men noget man selv må gøre noget for at få. Alle har drømme og ønsker samt en forestilling om, hvad, der skaber glæde og energi i ens liv. Her tænker jeg ikke på at vinde i lotto. Det sker for de færreste, så det handler om realistiske drømme og ønsker for et meningsfuldt seniorliv.

Jeg drømmer om at genfinde mig selv, som ikke-skoleleder og gå tilbage til mine ungdomsdrømme og se om, der er drømme, der nu kan udleves. Jeg har lyst til at lære nyt, noget helt andet end det jeg har beskæftiget mig med. Ny viden og nye færdigheder fremmer helt klart både trivsel, kognition og hukommelse og giver mig en større følelse af mening og formål. Jeg vil sådan set også meget gerne en tid endnu stadig være en stemme og influencer i debatten om den fortsatte udvikling af folkeskolen. Det gør jeg så som blogger på ”Danske Kommuner”, boganmelder og med et par artikler af og til. Måske kan det åbne andre døre. Mine kompetencer og ny indsigt på det område, holder jeg ved lige, så længe jeg nyder det.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Back to Basic Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger