Seniorlivets muligheder og begrænsninger Grethe Andersen blogger om seniorlivets muligheder og begrænsninger

Ansvars-retorik ønskes

Af Grethe Andersen, onsdag den 27. februar 2013 kl. 09.30

Som helt ny lærerstuderende oplevede jeg allerede i 1977 en kamp-retorik. Den gang var det sådan, at vi som lærerstuderende nærmeste måtte anskues for at være fejlplaceret, hvis ikke vi bekendte os til masse-forståelsen af, at en god lærer er selvfølgelig venstre-orienteret. Gad vide om det stadig er tilfældet?

Lige nu oplever jeg i mange sammenhænge frustrationer over, at de, der længe ønskede nye regering mener at magthaverne ikke har forstået, hvad det vil sige et være ”Rød”.

Det bliver der talt rigtig meget om inden for skolemurerne. Forklaringen er, at lærernes arbejdsvilkår er i spil – det siger sig selv. Hvis ikke det er et problem, bliver man hurtigt påvirket af DLF, KL og medier.

Mit stille ønske er, at vi kan flytte fra kamp-retorik til ansvars-retorik.
Kan vi samtidig skubbe fokus til dem det handler om - skolens elever og deres læring – er vi på rette spor.

Jeg har et billede af, at det er meget forskelligt, hvordan ledelsesrum varetages. Hvor stor er ”rummet”, hvor dygtig er ledelsen og hvordan er samspillet med kommunal ledelse?

Skolerådets formandskab har i 2012 en række anbefalinger i beretningen, som er baseret på forskning. Her er der meget fokus på ledelsesrummet, i princippet er det der, vi skal blot nytænke ledelse. Se www.skoleraadet.dk

Jeg er leder af en skole præget af meget stor lyst og vilje til at udvikle. Det er da ikke kommet af sig selv. Jeg blev ansat til at udvikle en skole i 1999.

Det var ikke alle medarbejdere, der i år 2000 var enige i det, efter de første 100 dage. Så min chef gjorde klart, at jeg var ansat til den opgave, det var der tillid til at jeg kunne klare, og der var klare forventninger til min opgave.

Se, det var ledelse på chef-niveau. Jeg har så kvitteret med ildhu og engagement og nu har jeg været der så længe, så jeg har ansvaret for praksis.

Se det er eksempel på ansvars-retorik og fokus. Jeg har ansvar for min skole, min chef for skolerne. Mit ansvar udfoldes i et ledelsesteam, ligesom lærerne har ansvar for den bedst mulige undervisning sammen med deres team.

I indskolingen sker det i et samarbejde lærere og pædagoger imellem, med en pædagoguddannet indskolingsleder. Han har været leder af indskolingen i mange år.

De første år var det med strategisk briller, jeg vidste det ville blive en succes, så legitimiteten skulle sikres.
Ledelsen leder skolen i samarbejde med TR’er for mange personalegrupper. Det er ikke faglige organisationer, der leder skolen! Dem samarbejder vi selvfølgelig med – men ledelsesretten er hos ledelsen.

Vi har forlængelse af undervisningen. Formandskabet for Skolerådet – som jeg jo har været medlem af i 6½ år har i beretningen fra 2012 peget på, at det ser ud til, at flere timer har en betydning, hvis de sættes ind for at få elever, der ikke helt er på niveau med læringsmålene for deres respektive klassetrin, op på niveau.

En canadisk litteraturgennemgang peger endvidere på, at skolelederen skal sørge for, at der allokeres ressourcer til undervisningstid til eleverne. Jo mere undervisningstid, jo bedre faglige resultater. (1)
 
Elever på mellemtrinnet går på fagkurser om eftermiddagen, der er ekstra timer DSA, ekstra timer i overbygningen og lektietimer. Skoledagen er således lang, og der er mange børn, der spørger, må vi også være med?

Jeg må sige, jeg har svært ved at koble mig på kamp-retorik om antal skoletimer – hvad med at se på elevernes behov og ønsker for at lære? Jeg har tidligere skrevet om Skolebørns Dagligdag. Hvis et skolebarn går i skole 6 timer og spilder 3 timer med intetsigende computerspil og at Zappe TV-kanaler – bør vi så ikke lige overveje, hvad børns vilkår er i dag?

Jeg har erfaringer som projektleder for ”Åben Skole” på Vester Hassing skole i 90’erne med FUR og SUM midler, det var sjovt at opleve, hvordan skolen gradvis blev til ”Åben Skole”. Der var masser af aktiviteter og åben kontakt til psykolog og socialrådgiver. Den første tid, var alle lidt usikre, men pludselig stod forældre i kø for at få gode råd.

Holberg har efter sigende sagt: ”Gid Herren vil give den forstand, som han giver embede!” I folkeskolen har vi en stor og vigtig samfundsopgave, som vi helt sikket kan gøre bedre. Jeg håber, at de, der har magt tænker ansvar derfor.

(1) Leitwood, Kenneth Sarah Patten og Doris Jantzi (2010): Testing af Conception of How School LeadershipInfluences Student Learning i Educational Administration Quarterly, pp. 671-706.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Ansvars-retorik ønskes Felter med * skal udfyldes
 

Lærere tager ansvar!

Af:anette, dlf - Den27.02.2013 kl. 22:16Anmeld kommentar

Du skriver at din chef viste dig tillid og ansvar og det var det der fik dig til at vokse og udvise engagement og ildhu. Længere er den vel ikke, heller ikke for lærere.
Når kl møder lærerne med kampretorik, mistillid og skjulte dagsordener er det ikke befordrende for det gode fremtidige samarbejde. Vi har fingrene i kagedejen dagligt, vi forlanger at blive inddraget, lyttet til, taget alvorligt. Vi ved noget om god undervisning og vi vil gerne praktiserer denne i frugtbart samarbejde med forældre og ledere. Jeg oplever ikke det KL gør til at problem, at lærerne ikke vil tage en tørn, løse en opgave. Det er et problem opfundet af KL og regering, søsat for at skabe splid og offentlig gabestok. I dag har skoleledere i TV været ude at sige det samme. Han genkendte ikke problemet med manglede ledelsesrum. Lærere vil gerne,men vi er kritiske og æder ikke alt. Heldigvis værner vi om den gode skole!

Det handler om kvalitet - ikke om politik

Af:Pernille Kepler, Folkeskolen - Den27.02.2013 kl. 14:53Anmeld kommentar

Læs de argumenter, der er imod reformen - det handler om modstand mod tvang for alle. Dine erfaringer viser, at forældre efterhånden efterspurgte mere undervisning - altså frivilligt. Modstanden handler også om, at der gives samme resursemængde til øget antal timer, øget behov for materialer mv., samtidig med at vi skal inkludere resursekrævende elever, hvor resurserne ikke følger med - det er primært de 2 elementer, vi er imod - og det har INTET - med blokpolitik at gøre. Så vær sød ikke at skyde os det i skoene, men lyt. Det er kvaliteten af vores arbejde, vi kæmper for. Og det er kvaliteten af elevernes undervisning, vi kæmper for. Det er ikke forbeholdt rød blok. Der er også liberale og konservative modstandere af skolereformen.

Spildte Guds ord

Af:Bine Siefert - Den27.02.2013 kl. 11:59Anmeld kommentar

Kære Grethe Andersen

Blot til orientering så har min søn spildt så meget tid foran sin computer at han i 5. klasse stort set talte flydende engelsk, kunne skrive ansøgninger om optagelse på platforme hvori han på belevent og korrekt engelsk informere og ansøger bedre end mange af de jobansøgninger jeg har set i mit liv, han har lært sig selv at lave små film og programmere på "juniorniveau" og han har lært at læser og forstår man ikke en opgave korrekt så giver det konsekvenser senere...

Fra TV har han opnået stor viden om planeten, solsystemet, truede dyrearter, global opvarmning m.m.

Så alt i alt er jeg ret tilfreds med den tid han har spildt foran Computer og TV... Skolen kunne ikke have gjort det bedre men supplere ganske fint hans øvrige liv uden at være prangende...

Han taler pænt, spytter ikke på nogen, vil gerne i gymnasiet engang men på efterskole først, hans faglige niveau er fint uden at være prangende...

Han elsker at lege med hunden, øver sig i at spille keyboard og slår mig stort set altid i Back Gammon.

Han har lang transporttid til og fra skole - her på landet passer busser og tog ikke altid sammen og derfor er han først hjemme kl. 17 de dage han får fri kl. 15. Og så er han virkelig træt.... De dage orker han så ikke udfordrende spil på computeren men vælger de "intetsigende" (Du ved godt der findes mange slags spil ikk´?), hunden får bare en hurtig gå-tur og hvis ikke jeg er obs sniger han sig over på fordummende kanaler som Disneys og keyboardet bliver uinteressant....

Jeg ved godt at dette er skrevet som en hverdagsanekdotisk beretning men for at fastholde dig i ansvarsretorikken - er det så ikke okay at jeg som forældre beholder ansvaret for hvad der (også) er bedst for mit barn? Det klarer vi faktisk ganske fint.

Vh.

Bine

Skriv hvad du søger