Ambitiøs skoleledelse Grethe Andersen blogger om ambitiøs skoleledelse

Grethe Andersen

Freelance EMCC systemisk certificeret coach, konsulent, foredragsholder og forfatter

Grethe Andersen skriver om ambitiøs skoleledelse.

Grethe Andersens virke som leder i den danske folkeskole har været præget af fremsynethed og et meget stort engagement, der er funderet i stor ledelsesmæssig og pædagogisk viden og indsigt. Det har blandt andet også betydet, at Grethe Andersen gennem det lokale, men også nationale og internationale arbejde har været med til at præge Folkeskolens udvikling. Bl.a. gennem Skolerådets formandskab, samt følgegruppen for pædagoguddannelsen som hun var udpeget til af Undervisningsministeren. Medlemskab i bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut samt nomineret som skoleekspert i EU projektet RA4AL var alle opgaver, der blev varetaget sideløbende med skoleledelsesopgaven på Vester Mariendal skole. 

Fokus har altid været på, at gøre en forskel for børnene, hvorfor børnenes læring og trivsel altid har været omdrejningspunktet for arbejdet. Herunder at elever og forældre skulle føle sig mødt, anerkendt og inddraget i skoledagen. I det lys har Grethe Andersen arbejdet strategisk, forskningsbaseret og resultatorienteret og været tydelig i sine forventninger til medarbejdere og mellemledere.

Grethe Andersen er nu freelance og vil fortsat formidle nye perspektiver på god skoleledelse, der skaber bedst mulige vilkår for skolens elever.

Mine indlæg...

Executive coaching – lederen bliver coachet
12-12-2018 10:30:00

Mange ledere bruger i dag en professionel coach eller en god kollega, der formår coaching. I bogen ”Executive coaching” ...

Ledelse med mod og livsmod
03-12-2018 10:21:00

Skolen må i høj grad tage udgangspunkt i filosofiske problemstillinger som "Hvad gør livet værd at leve?". Egentlig dann...

Får man den effekt ud af prioriteringer, strategier og retningslinjer, som man ønsker?
22-11-2018 12:00:00

Hvad begrundede egentlig skolereform 2014? Mange elever mangler grundlæggende faglige kompetencer. Ringe alsidige kompet...

Borgertopmøde i Aalborg
16-11-2018 09:51:00

Jeg fik en invitation i min eboks til Borgertopmøde i Aalborg Kongres og Kulturcenter. Invitationen var sendt til 8.000 ...

Et ambitiøst undervisnings- og arbejdsmiljø
30-10-2018 08:00:00

Ved at udstikke retningslinjer og vejlede formår succesfulde ledere at skabe en overbevisende mening med arbejdet for me...

Coaching som ledelsesstil
23-10-2018 08:00:00

En coachende ledelsesstil støtter og løfter medarbejderne til medansvar for løsninger på udfordringer og opgaver i hverd...

Den komplekse lærers hemmelighed
15-10-2018 10:00:00

Et græsk ordsprog siger: ”Den guderne er vred på – gør de til lærer” Ordsproget kan ved første refleksion give et billed...

Et ambitiøst undervisnings- og arbejdsmiljø
12-10-2018 16:00:00

Ved at udstikke retningslinjer og vejlede formår succesfulde ledere at skabe en overbevisende mening med arbejdet for me...

Nye handlemåder, tankemåder, og arbejdsmetoder
02-10-2018 10:30:00

Forandringshastigheden har ført ændrede styrings- og ledelsesforventninger ind i folkeskolen dels i form af markedets, s...

Mod til at træffe beslutninger
28-09-2018 10:00:00

I dag kan jeg i Politiken skoleliv læse: Alt for mange skoler leverer for ringe resultater, og hvis vi skal ændre på det...

Emty Nest
18-09-2018 12:00:00

Mange skoleledere nærmer sig pensionstiden eller har forladt skolen, hvor de med glæde kaster sig over de mange nye muli...

Et meningsfyldt seniorliv
10-09-2018 11:30:00

Inspireret af bogen ”FIND DIT HVORFOR” og min viden og erfaringer fra uddannelse som certificeret coach prøvede jeg en c...

Find Dit Hvorfor
31-08-2018 09:00:00

Hvorfor er jeg egentlig her? Hvorfor egentlig vælge at blive leder. Skal man nødvendigvis være født med kampstøvler på? ...

Arbejdsglæde skaber kvalitet i kerneydelsen
24-08-2018 09:00:00

Er det muligt at øge produktiviteten og kvaliteten af kerneydelsen og de ansattes arbejdsglæde på én og samme tid? Når j...

God skolestart
14-08-2018 09:00:00

En af folkeskolens vigtigste opgaver er sammen med forældrene at give eleverne kundskaber og færdigheder. Men folkeskole...

Folkeskolens comeback skal komme indefra
21-06-2018 09:30:00

Skolelederen er overordnet set ansvarlig for undervisningsmiljøet og arbejdsmiljøet, ligesom skolelederen ifølge folkesk...

Fokus på Unge og angst
06-06-2018 10:00:00

Jeg glæder mig til igen i år at deltage i Folkemødet på Bornholm. Det er folkeligt, hyggeligt og givende at møde og tale...

Fortællinger bør formidles
28-05-2018 12:00:00

Jeg elsker at skrive især når, jeg kan skrive om praksis. Skolerne er fyldt med viden og erfaringer, som burde formidles...

Det forsømte forår – år efter år
17-05-2018 10:10:00

Jeg nyder foråret, at sanse, opleve og følge naturens smukke forandring. Mit skolelederliv har i den grad været præget a...

KIS: Kvalitetsudvikling i skolen – Keep it simpel
03-05-2018 14:30:00

Lærernes arbejdstidsaftale udgør sammen med folkeskoleloven den ramme, som undervisningen i folkeskolen udvikler sig ind...

Velkommen til ny lederkollega
23-04-2018 11:00:00

Jeg har igennem tiden budt nye lederkolleger velkommen enten på egen arbejdsplads, hvor jeg var skoleleder eller på andr...

Folkets skole – børnenes skole
12-04-2018 08:30:00

Skolen er et offentlig tilbud af de gode – forpligtet på statsniveau, derfor navnet og begrebet ”Folkeskole”. At holde s...

Decentralisering af konflikter
06-04-2018 11:30:00

Vi venter alle i spænding på resultater af forhandlinger om overenskomst. God konfliktløsning, forhandling og afklaring ...

Folkeskolen er blevet en ’fritvalgsinstitution’
22-03-2018 13:00:00

Folkeskolen er blevet en ’fritvalgsinstitution’ og et produkt, som forældre på egen hånd kan vælge, ud fra egne ønsker o...

Samtaler om læring
14-03-2018 09:30:00

I forbindelse med, at jeg som pædagogisk leder i Aalborg Kommune bidrog med beskrivelse af praksis til en guide om lærin...

Observation af undervisning og elevers læring
09-03-2018 10:00:00

”Observation af undervisning og elevers læring” håndbog for ledere og vejledere af Malene Ringvad (Dafolo) giver nogle v...

Opløftende læringscentreret skoleledelse
27-02-2018 15:30:00

Der udgives rigtig mange bøger om skoleledelse. Bogen ”Opløftende Ledelse” af Andy Hargreaves, Alan Boyle og Alma Harris...

Faglige organisationer kan gøre medarbejdere til flokdyr
22-02-2018 17:00:00

Det mest irriterende, frustrerende og provokerende jeg som leder har oplevet, har været, når medarbejderne ikke ville br...

Coaching som ledelsesstil
01-02-2018 14:30:00

Den coachende ledelsesstil støtter og løfter medarbejderne til medansvar for løsninger på udfordringer og opgaver i hver...

Styring versus Lederskab – Modestrømninger versus forskning
25-01-2018 10:30:00

Jeg havde for snart 20 år siden meget glæde af at erhverve en diplomuddannelse i pædagogisk ledelse. Uddannelsen var i h...

Samskabelse som forpligtende medansvar
18-01-2018 09:00:00

I skolens og samfundets hverdag brydes de åndelige og materielle kræfter samtidig med at det immaterielle indhold vægtes...

Folkeskolen har en vigtig opgave – også for indvandrere og efterkommere
11-01-2018 15:30:00

Det har i en årrække været velkendt, at indvandrere og efterkommere generelt har dårligere skoleresultater end etnisk da...

Juletraditioner i folkeskolen for elevernes skyld
21-12-2017 07:00:00

Som så mange andre bedsteforældre får jeg af og til nogle gode oplevelser i forbindelse med at aflevere og hente børnebø...

Velfærd og sundhed
04-12-2017 10:30:00

Vi har i det danske samfund bredt set stort fokus på hvordan vi fortsat skaber vilkår for og udvikler velfærd og sundhed...

Ledelse rummer en mangfoldighed af muligheder og valg
28-11-2017 13:30:00

Krydspres og håndtering af dilemmaer og paradokser er ledelsesvilkår med krav om identificering, refleksion, ændring af ...

Skoleethos med positivt anerkendende syn på elever
17-11-2017 09:00:00

Jeg har med stor interesse læst slutrapporten fra projekt Raising Achievement of All Learners in Inclusive Education (RA...

Nye veje skole-hjem samarbejdet
07-11-2017 10:00:00

Det har siden 1974 fremgået af folkeskoleloven at skolen skal samarbejde med forældre om elevernes faglige og personlige...

Hvordan går det med elevens alsidige udvikling?
31-10-2017 13:00:00

Med ordene alsidig udvikling menes alle sider af elevens personlighedsudvikling, dvs. den åndelige, intellektuelle, musi...

Skueværdier, artefakter og grundlæggende antagelser
29-09-2017 14:00:00

Artefakterne er de synlige processer – det man oplever og ser på skolen eks. teknologi, kunst – synlige og hørbare adfær...

Delt ansvar for folkeskolen – en udfordring og mulighed
20-09-2017 09:30:00

Det er en udfordring for folkeskolen, at ansvaret for at udvikle den er delt mellem en række aktører i og omkring skolen...

Lyt til eleverne
11-09-2017 13:00:00

Målet med folkeskolereformen er, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, og at de trives i skolen. Det betyder...

Videndeling fra Island
05-09-2017 11:30:00

Som medlem af et europæisk og et nordisk udviklingsarbejde har jeg gjort mig nogle erfaringer og overvejelser fra skoleb...

Børns dannelse
18-08-2017 09:00:00

Børnenes dannelse går i realiteten ud på at skabe livsduelige voksne. Der skal skabes vilkår for alle børns alsidig udvi...

Når forandringens vinde blæser vælger nogle at bygge læhegn, andre vindmøller
02-06-2017 14:30:00

Et gammelt kinesisk ordsprog siger, at når forandringens vinde blæser vælger nogle at bygge læhegn, andre vindmøller. Re...

En styrket skolelederuddannelse
24-05-2017 13:00:00

Skolelederen har afgørende betydning for en skoles succes, og derfor har skolelederens kompetencer, fokus og engagement ...

Refleksioner over skoleledelse
15-05-2017 07:00:00

Som det øvrige arbejdsmarked må vi nødvendigvis i skoleverdenen omforme og omstille i retningen af et kompetencemiljø, h...

At lære er at leve
05-05-2017 09:30:00

Jeg har nu bestået uddannelsen Systemisk Coaching. Jeg rydder op i gemmerne og sorterer i bøgerne. Blikket faldt på en b...

At gøre en forskel, der gør en forskel
24-04-2017 17:09:00

Jeg studerer systemisk coaching Attractor (en del af Mannaz) Århus. Det er snart et år siden jeg begyndte. Det er en gav...

Mange faktorer har betydning for god skoleudvikling
27-03-2017 10:30:00

En skoleudviklingsmodel er en model for tolkning af verden, hvor al erkendelse er hårdt arbejde – og tager tid. Skoleudv...

Adskillelsessevne – Alenehedsevne – Abstraktionsevne
02-03-2017 10:00:00

I bogen ”Ledelse i en ny logik” præsenterer og beskriver forfatterne tre A-begreber, til at begribe kompleksitet, flerty...

Skolens historier i fokus
15-02-2017 12:00:00

Kommunikationen – historiefortællingen – har en god effekt. Netop i det spændingsfelt mellem det, der gøres i praksis, o...

Hvordan gør skoleledelse en forskel?
27-01-2017 12:00:00

Gør skoleledelse en forskel? Det spørgsmål er titlen på en ny SFI-rapport v. forskningsprofessor Søren Winter m.fl. De s...

Kulturanalyse 2017
10-01-2017 14:30:00

Det er tid for klimamålinger og lederevalueringer på skolerne i Aalborg kommune.  Det handler om at formulere og s...

Myter – ritualer og mønstre
12-12-2016 12:00:00

Myter og ritualer er symbolske handlinger, der er sat i system og knyttet til bestemte situationer – ofte foreskrevet af...

Børns udvikling og læring – en fælles forpligtende opgave
05-12-2016 09:30:00

Visionen - En folkeskole, som bliver omtalt med stolthed. - En folkeskole, der rummer de rette udfordringer for alle e...

Enhver gør sit bedste
17-11-2016 12:00:00

Anerkendende ledelse sætter fokus på det, der lykkes, i stedet for på problemerne. Processuelt kan en anerkendende skole...

Skole Hjem samarbejde - Skotland
11-11-2016 11:30:00

Jeg deltager netop nu i en konference i Skotland RA4AL (Raising The Achiement of All Learners In Inclusive Education), h...

Fast eller udviklende tankegang
24-10-2016 12:30:00

Ændringer i organisationer kræver ændringer af mindset, af tanke- og handlingsmønstre. En tidligere opfattelse er, at i...

Inkluderende Professionelle Læringsfællesskaber
12-10-2016 09:00:00

Professionelle læringsfælleskaber (PLF) kan karakteriseres som en lærende organisation. Skolen som lærende organisation ...

Strategi godt læringsmiljø uden mobning
05-10-2016 10:30:00

Historiefortælling er en metode, der matcher anerkendende skoleledelse. Mads Hermansen peger på følgende faktorer som fr...

Narrativer – historiefortællinger forandrer praksis
28-09-2016 12:30:00

Anerkendende faglig ledelse drejer sig om at etablere en form for helhedsopfattelse og en form for personlig ansvar over...

Anerkendende kommunikation
19-09-2016 12:30:00

Anerkendende kommunikation er en metodologi udviklet af David Cooperider, professor i Organisatorisk Adfærd på Case West...

Nytænkning inklusion
31-08-2016 12:30:00

Det Europæiske Agentur for Specialundervisning og inkluderende undervisning (EA) er en uafhængig, selvejende organisatio...

Kunsten er at få alle de positive ressourcer frem og skabe vilkår for dialoger
25-08-2016 08:00:00

Jeg er i gang med at uddanne mig til certificeret coach. Det har jeg glæde af i det arbejde jeg har pt. som pædagogisk l...

God skoleledelse
15-06-2016 15:00:00

At lede en skole er en kompleks opgave. Skoleledelse har betydning for, hvordan den enkelte skole arbejder fagligt, pæda...

Opløftende ledelse
07-06-2016 08:30:00

Bogen ”Opløftende Ledelse” tager sit udgangspunkt i casestudier af højt præsterende organisationer inden for erhvervsliv...

Alle forældre vil deres børn det bedste, men hvordan gør man sit barn det bedste?
31-05-2016 13:30:00

Det er der ingen manual på, men vi bør til en hver tid overveje, hvad vi gør bedst med den viden og de erfaringer vi har...

Børn dannes til demokratiske borgere
18-05-2016 09:00:00

Det er for børnenes skyld, vi holder skole. Børn, deres kompetencer og udvikling, vinder indpas på samfundets dagsorden,...

Skole med inkluderende læringsmiljø
26-04-2016 09:00:00

I sidste uge besøgte mit nordiske netværk Hals skole. Som en undergruppe under RA4AL er der dannet et nordisk netværk af...

Perspektiver på skoleudvikling
18-04-2016 08:30:00

Den danske folkeskole er under udvikling – forhåbentlig ikke afvikling. For skoleforskeren Dalin er det vigtigt at point...

Udvikling fra team til fagprofessionelle læringsfællesskaber
30-03-2016 13:30:00

I folkeskolen har vi oplevet en bevægelse, hvor læreren er gået fra at fungere som ”alenelærer” til at fungere som ”team...

Elevers læring og skolelederfokus på faglighed
14-03-2016 09:00:00

Søren Winters forskning (SFI) viser, at elever lærer mere på skoler, hvor ledelsen fokuserer på faglighed ved bl.a. at v...

Hard Fun
04-03-2016 11:30:00

Vi befinder os i en brydningstid. En tid hvor det kendte stadig er på spil eller måske til og med krampagtigt ønsket fas...

Læringssamtaler skaber læring
12-02-2016 09:30:00

Jeg arbejder for tiden på en guide, der beskriver, hvordan vi på mange måder anvender læringssamtaler til at kvalificere...

Skoleledelse anno 2016
26-01-2016 12:00:00

Skoleledelse anno 2016 er en ledelse, der praktiserer faglig ledelse ved at dykke ned i kerneydelsen og fokuserer på at ...

Coaching som ledelsesstil II
20-01-2016 13:00:00

I Aalborg kommune er læringssamtaler væsentlige elementer i udvikling af skoler. Læringssamtaler mellem lærere/pædagoger...

Fællesskaber for alle
12-01-2016 11:30:00

Som en undergruppe under Projektet Raising the Achievement of all Learners in Inclusive Education - RA4AL er der dannet ...

Teamets arbejde med data- og evidensinformeret praksis.
14-12-2015 10:30:00

Teamets arbejde med data- og evidensinformeret praksis. Vedligeholdelse og udvikling af teamsamarbejdet er en teamopgav...

Teamsamarbejde – en forudsætning
02-12-2015 14:30:00

Skolens opgave er fælles for skolens ansatte og skolens øvrige interessenter. Det gælder om at få den løst bedst muligt ...

En inkluderende leder
17-11-2015 13:30:00

Krydspres og håndtering af dilemmaer og paradokser er ledelsesvilkår med krav om identificering, refleksion, ændring af ...

Anerkendende kommunikation
05-11-2015 15:30:00

Anerkendende kommunikation er en metodologi udviklet af David Cooperider, professor i Organisatorisk Adfærd på Case West...

Ledelse af læreprocesser
22-10-2015 09:30:00

Skoleledelse er ledelse af mål, værdier og læreprocesser. Læring rettes mod målene, mod midlerne og mod resultaterne og ...

Viden skal forbedre skolens praksis
09-10-2015 09:30:00

Når vi diskuterer evidens eller international forskning, så kommer argumentet ofte, at ’det er jo ikke dansk, det sker e...

Mod til improvisering, drømme og nytænkning
16-09-2015 08:30:00

Skolelederen er og bliver ansvarlig for skolens udvikling. Som en konsekvens af decentralisering fra centralt til decent...

Coaching som ledelsesstil
04-09-2015 10:00:00

En coachende ledelsesstil støtter og løfter medarbejderne til medansvar for løsninger på udfordringer og opgaver i hverd...

Offentlig Leadership Pipeline i en skolekontekst
26-08-2015 09:00:00

Skoleledelser er bredt set udfordret som aldrig før. I Aalborg er et af svarene på udfordringerne Offentlig Leadership P...

Vi skal ikke bare...
24-08-2015 10:00:00

...lære at gøre noget ved tingene, men også lære at holde til det. Man skal kunne, ville og turde tage ledelse på sig s...

Hvad gør nytte?
13-08-2015 10:00:00

Hvad er det, der virker i forhold til at øge elevens læringsudbytte? Er der evidens? Hvor stor effekt har faktorerne på ...

År to med skolereformen
05-08-2015 14:00:00

Forskningen og erfaringerne fra højt præsterende skolesystemer peger på det pædagogiske ledelsesarbejde som det mest bet...

Succes og selvrefleksivitet – man må som leder starte med sig selv
29-06-2015 12:30:00

For at kunne lede andre, må man kunne lede sig selv. Som leder må således afdække egne motiver, mission og passionen bag...

Læringsledelse og læringssamtaler
17-06-2015 11:00:00

- kilden til øget læring og trivsel Ledelsesteam i Aalborg kommunes skolevæsen udvikler kompetencer til læringsledelse ...

Anerkendende pædagogik ledelse
10-06-2015 14:30:00

I den nye folkeskole lægges der op til grundlæggende forandringer af skolehverdagen i dens form og indhold, ligesom der ...

Et paradigmeskift – fra fokus på indhold og aktiviteter til læringsmål
27-05-2015 10:30:00

En grundlæggende præmis bag principperne for læringsmålsstyret undervisning er troen på at alle elever kan opnå progress...

Europæisk samarbejde om skoleudvikling med fokus på læring for alle
11-05-2015 08:00:00

Jeg har haft en fantastisk lærerig tur til Calderglen High School med links til Sanderson High School i East Kilbride. H...

Inkluderende pædagogisk ledelse
27-04-2015 15:00:00

Jeg deltager lige nu i konference og studiebesøg i East Kilbride arrangeret af European Agency for Special Needs and Inc...

Kulturarbejde er lig med konflikthåndtering
16-04-2015 11:00:00

Hvis skolen har den kulturelle tillid, opererer lærerne i en tillids – ansvars kultur baseret på dialog. Hargreaves defi...

Data- og dialogbaseret skoleledelse
09-04-2015 08:00:00

Klare og tydelige forventninger til undervisningen og til eleverne er afgørende for skolens kvalitet. Derfor har vi en v...

Tænd læringslyset i elevernes øjne
25-03-2015 13:00:00

Vesterkærets Skole skal udvikles til et markant pædagogisk fyrtårn med en klar pædagogisk profil og en daglig pædagogisk...

Pædagogisk ledelse
19-03-2015 08:00:00

Jeg har med stor interesse læst rapporten ”Skoleledelse tæt på eller langt fra”. En analyse af samtlige skoleledere i Si...

NY Næring til Læring
06-03-2015 08:00:00

Skolereformen er et gigantisk forandringsprojekt, hvor ledelse, arbejdsformer, organisation, tilgange og kultur skal udv...

Distribueret ledelse
26-02-2015 08:00:00

Distribueret ledelse kan ifølge forskningen bidrage til løsningen, idet delegering af ledelsesopgaver og ansvar øger sko...

Kulturforandring i skolen som virksomhed
11-02-2015 12:00:00

I den nye folkeskole lægges der op til grundlæggende forandringer af skolehverdagen i dens form og indhold, ligesom der ...

Ledelse med liv
28-01-2015 10:00:00

”Hvordan overlever – og lever man som skoleleder?” var en meget relevant overskrift for et foredrag, jeg blev bedt om at...

Drømmejob
20-01-2015 08:00:00

Jeg har været skoleleder i knap 18 år og før den tid 16 år som folkeskolelærer. Jeg er lærer – dybt i min sjæl, jeg vids...

Kadence med Balance
06-01-2015 08:30:00

Det er så afgørende at vi konstant har øje for, at når kadencen hæves – skal vi have særlig fokus på balance. Hvis man s...

Fremragende undervisning
16-12-2014 09:30:00

Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt, hvad der kendetegner undervisning af høj kvalitet på mellemtrinnet.  R...

Alsidig udvikling fremmes med skolereformen
29-08-2014 08:00:00

Undervis elever på alle klassetrin i positiv adfærd og involvér hele skolens personale og forældrene i arbejdet. Det kan...

Hvordan udfoldes samarbejde om vidensgrundlaget
19-08-2014 11:00:00

Et kort svar er, at der skal være klarhed i opgavefordelingen. Hvem gør hvad? Skoleledelsen har brug for kvalificeret su...

Velkommen til et nyt og spændende skoleår
13-08-2014 08:00:00

Det er året for 200 års folkeskole jubilæum og en ny folkeskolereform. Målet med folkeskolereformen er, at alle elever s...

Understøttende ledelse
26-06-2014 08:30:00

Skal den danske folkeskole komme succesfuld og styrket igennem de mange ændringer skolereformen fordrer, kræver det foku...

Pædagogisk ledelse – en kompleks opgave
12-06-2014 08:00:00

Der er god inspiration at hente i en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut: ”Fokus på kerneopgaven en undersøgelse...

Forældreansvar
28-05-2014 14:30:00

Folkeskolen er blevet en ’fritvalgsinstitution’ og et produkt, som forældre på egen hånd kan vælge, ud fra egne ønsker o...

”Fair proces”, ”Leadership Pipeline”, ”Bæredygtig ledelse”, ”Unboss ledelse”
20-05-2014 09:30:00

Top performance ledelse på kommunalt niveau og decentralt på skolerne – er i dag ledelse med fokus på resultater, målsty...

Lyt til eleverne!
14-05-2014 10:44:00

Som skoleleder på Vester Mariendal skole, kan jeg glæder mig over, at vi har rigtig meget ”at stå på”. Vi møder eleverne...

Undervisning for alle
07-05-2014 08:00:00

Jeg har med stor interesse læst et nyt magasin fra Danmarks Evalueringsinstitut om undervisning for alle. Magasinet insp...

Elevfeedback – et element i en inkluderende skole
29-04-2014 09:30:00

Rammer og vilkår for reformen er ved at tage form. Fagfordelingen er på plads i de store linjer, der er dannet stærke læ...

Gode spørgsmål udvikler skolen
09-04-2014 13:00:00

I Aalborg kommune udvikles skolevæsenet med bidrag for temagrupper. Temagruppen, der står for evaluering har indkaldt fo...

Vi bygger på det vi har – og forandrer skolen på mange felter
02-04-2014 12:00:00

I Aalborg kommune er der ikke indgået aftale om lærernes arbejdstid. Jeg vil rigtig gerne være med til at vise omverden,...

Ledelse af den selvledende medarbejder
25-03-2014 13:00:00

For at understøtte engagement og fællesskab skal såvel den organisatoriske ramme som den udøvende ledelse grundlæggende ...

Fra curling leder til markant pædagogisk leder
04-03-2014 10:01:00

Hvad forventes af pædagogiske ledelse som er vigtig for elevernes læring, trivsel og alsidige udvikling? Der er ingen en...

Ledelsesrummet i folkeskolen
19-02-2014 10:30:00

August 2014 skal skolen organiseres efter mål og hensigterne i folkeskolereformen og Lov 409. Der lægges op til nye måde...

Ambitionen er at højne elevernes faglige niveau
22-01-2014 07:45:00

Folkeskolen skal udfordre alle elever så de blive så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social bag...

Styring kontra lederskab
16-01-2014 12:30:00

Mange nye styreformer hviler på en grundantagelse om, at organisationer handler rationelt, dvs. i overensstemmelse med d...

2014 – et spændende skoleår
06-01-2014 10:30:00

2014 er skudt i gang. Et spændende år med rigtig mange udfordringer og muligheder. Med en ny ambitiøs skolereform er det...

Vi har kun os selv at møde andre mennesker med
18-12-2013 08:00:00

I skolen skal man træde varsomt, der bliver mennesker til. Som leder er man forvalter af menneskeligt potentiale. Det ka...

Skoleudvikling med en ny skolereform
10-12-2013 08:00:00

I en professionel opgaveorienteret kultur er tilgangen at fokusere, strukturere og indholdsbestemme. Skoleledelsens opga...

Medarbejderen som med- eller modspiller
03-12-2013 08:00:00

En forudsætning for at udvikle skolen med en ambitiøs skolerform og nye arbejdstidsregler til en lærende organisation me...

Fremragende undervisning giver flotte resultater
21-11-2013 12:30:00

Elevens læring må være i fokus i skoleårets afklaring af, hvilke tiltag, der skal til for at vi lever op til målene i de...

Børns skoleparathed
14-11-2013 08:00:00

Clearinghouse har gennemført en systematisk forskningskortlægning (Skoleparathedsprojekt. Systematisk forskningskortlægn...

Udvikling af elevens selvværd
06-11-2013 08:00:00

I indskolingen på Vester Mariendal skole går lærer- og pædagogteamet på 2. årgang nye veje med holddannelse. Fokus er på...

Hvad begrunder egentlig en ambitiøs reform af folkeskolen?
30-10-2013 08:00:00

Det er vigtigt spørgsmål at stille sig for at forstå betydningen af, at vi skal nå langt bedre resultater. Folkeskolen s...

Kapaciteten til evaluering i kommunerne og på skoler skal udvikles
23-10-2013 08:00:00

Der er indført en række initiativer for at styrke evalueringskulturen i den danske folkeskole, ex ændring af folkeskolen...

Mange spørgsmål til skoleledelsen
14-10-2013 09:30:00

I Aalborg kommune er udgangspunktet efter de nye arbejdstidsregler, at der ikke kommer en central udmelding om arbejdsti...

Skoleledelse med ny reform
03-10-2013 08:30:00

Formålet med aftalen er, at højne kvaliteten i folkeskole, så alle eleverne bliver endnu dygtigere, end de er i dag. Det...

Vi kan lære af Fredrikstad kommune
25-09-2013 08:00:00

Skoleledelserne i Aalborg SV har været på studietur i Fredrikstad. Vores fælles fokus var omsætning af skolereformen til...

Skolereform med fokus på mål og opgaver
18-09-2013 08:00:00

Skolereformens succes afhænger, af hvordan arbejdsvilkårene bliver strikket sammen. Jeg ønsker fortsat at være skolelede...

Nye veje i skole-hjem-samarbejdet
12-09-2013 08:00:00

Det er for eleveres skyld, vi holder skole. Hvis børn skal blive livsduelige demokratiske voksne, der kan være med til a...

Forskning kvalificerer skolereformen
28-08-2013 08:00:00

Skoleledelsen har en særdeles vigtig opgave i at omtænke strategier og tilgange til ledelse, så skolereformens intention...

Læringsmål skaber resultatet
16-08-2013 09:30:00

Alle børn har en naturlig lyst til at lære og en nysgerrighed på livet, og det skal understøttes i hele skoleforløbet’, ...

Skolereform kræver god ledelse
05-08-2013 10:30:00

Første skoledag er hovedsageligt præget af forventningsfulde elever, forældre og personale. I år har vi udsigt til et sk...

Skolen set udefra
21-06-2013 09:00:00

Der var disket op med dansk wienerbrød i anledning af, at Vester Mariendal Skole i Aalborg onsdag havde besøg af repræse...

Specialklasser på skolen giver gode muligheder for vellykket inklusion
11-06-2013 12:00:00

En ny undersøgelse fra EVA viser, at det er nemmere at skabe inkluderende læringsmiljøer, når specialklasser og almenkla...

Fokus på lektie
04-06-2013 10:00:00

Lærer i 6. årgang var super glade. Eleverne scorede godt over landsgennemsnit i nationale test – også vores elever af an...

Faglig progression og trivsel
29-05-2013 14:00:00

Flere undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem elevernes faglige resultater og deres trivsel. Der er således int...

Der er behov for at udvikle en ny tilgang til undervisningsdifferentiering
16-05-2013 08:15:00

Virkningsfuld undervisning, som eleverne lærer meget af, er kendetegnet ved, at lærerne leder og sætter faste rammer for...

Skolereform med fokus på undervisningens kvalitet ønskes
06-05-2013 09:30:00

Viden om god undervisning og betydningen heraf er relevant for alle aktører i og omkring folkeskolen. Ud fra den forskni...

Forskning kan kvalificere undervisningen
24-04-2013 12:00:00

Skolens leder, leder og fordeler arbejdet og har det overordnede ansvar for undervisningens kvalitet. Med en ny grundig ...

Selvfølgelig skal skolelederen lede!
18-04-2013 12:00:00

Selvfølgelig skal skolelederen lede og fordele arbejdet på skolen. At lede en skole er en kompleks opgave. Skoleledelse ...

Metaforisk ledelse
16-04-2013 08:00:00

Vor tids forandringshastighed og kompleksitet gør, at vi konstant må søge veje til at håndtere og mestre forandringer og...

Den professionelle lærer
05-04-2013 10:00:00

Et græsk ordsprog siger: ”Den guderne er vred på – gør man til lærer” Ordsproget kan ved første refleksion give et bille...

Kommunale chefer skal agere brobyggere mellem kommunalbestyrelse og decentrale ledere
02-04-2013 07:30:00

Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for kommunens skolevæsen. Den fastlægger mål og rammer for skolens virkso...

Ambitiøse forventninger skal udbredes til hele skolen.
20-03-2013 10:00:00

Mange internationale undersøgelser viser, at det har en selvstændig betydning for elevernes læring, hvis der stilles høj...

En innovativ skole
13-03-2013 08:00:00

I dag er offentlig innovation sat på dagsordenen – en del af den offentlige services DNA. Arbejdet med menneskers udvikl...

Ansvars-retorik ønskes
27-02-2013 09:30:00

Som helt ny lærerstuderende oplevede jeg allerede i 1977 en kamp-retorik. Den gang var det sådan, at vi som lærerstudere...

Det professionelle fællesskab
27-02-2013 07:30:00

Det professionelle fællesskab har ansvaret for at eleverne opnår succes og at skolen når sine mål, og de er derfor samar...

Ny overenskomst – vi venter i spænding
18-02-2013 12:00:00

En af hensigterne med lærernes arbejdstidsaftale fra 2008 (A08) var at give skolelederne et betydeligt større ledelsesru...

Refleksioner over ledelse
13-02-2013 10:30:00

At lede en skole er en kompleks opgave. Skoleledelse har betydning for, hvordan den enkelte skole arbejder fagligt, pæda...

Problemer i skolebørns hverdag
24-01-2013 08:00:00

’Bruger skolebørn tiden hensigtsmæssigt? Hvad ved vi om skolebørns dagligdag? Det giver en ny undersøgelse fra Rockwool ...

Områdeledelse i dagtilbud
18-01-2013 08:00:00

Som medlem af bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut har jeg med interesse læst ny undersøgelse af områdeledelse i...

Anerkendende og differentieret tilgang til skole-hjem-samarbejdet
17-01-2013 08:00:00

Skolens samarbejde med forældre i udsatte positioner er ofte udfordrende, men en anerkendende og differentieret tilgang ...

Børnehaver med læring i Sachsen
16-01-2013 08:00:00

I Sachsen arbejder man ligesom i Danmark på at skabe et sammenhængende uddannelsessystem fra vuggestue til studentereksa...

Brugbare mål og høje forventninger
07-01-2013 08:00:00

Skolerådet har været i Sachsen for at besøge ministeriet, en skole og en børnehave. Det, der umiddelbart har gjort størs...

Fælles mål anvendes ikke
20-12-2012 10:00:00

En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) peger på, at lærerne i den måde, de tilrettelægger og gennemfø...

Elevens læring er kerneydelsen
10-12-2012 10:00:00

Læring opbygges gennem hele opvæksten, skolegangen og uddannelsen. Kvaliteten af dagtilbud har betydning for fagligheden...

Et klart billede af højt præsterende skoler
06-12-2012 08:47:00

Formandskabet for Skolerådet har ønsket iværksat en undersøgelse, der søger at identificere, hvad der særligt kendetegne...

Skriv hvad du søger