Med professioner skal velfærd bygges Camilla Wang blogger om uddannelsernes betydning for fremtidens velfærdssamfund

Pressede unge skal møde flere krav

Af Camilla Wang, tirsdag den 17. februar 2015 kl. 08.00

Flere og flere unge fortæller, at de føler sig ekstremt pressede af et umenneskeligt ræs mod toppen i uddannelsessystemet. De fortæller om, hvordan de oplever, at kun succes er en mulighed og om deres store angst for at falde igennem. Fra min daglige gang blandt tusindvis af studerende er jeg imidlertid overbevist om, at løsningen ikke er at stille færre krav til de unge, men tværtimod flere. 

For nogen tid siden dumpede der en invitation til en konference ind i min indbakke: Studerende i konkurrencestaten

Konferencen satte fokus på, at statistikkerne på den ene side siger pæne ting om nutidens unge: de uddanner sig mere, drikker mindre og er mindre kriminelle, mens de på den anden side peger på, at flere unge mistrives: de føler sig stressede, deprimerede og opsøger psykologer i større tal end tidligere. 

Mistrivselen foldes ud i debatindlæg fra de unge selv og understøttes af velmenende voksne i avisernes spalter, ex på indlæg http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2502017/oproeret-ulmer-hos-generation-praestation/ og  http://politiken.dk/debat/profiler/permichael/ECE2390813/unge-er-dydsmoenstre-som-er-presset-helt-i-bund/  og http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2069771/ekspert-de-unge-er-presset-i-bund/

Jeg genkender det også inden for murene i min egen uddannelsesinstitution. Som mange andre har vi gennem de senere år bygget en masse tilbud op rundt om uddannelserne, som lidt forenklet sagt har mere fokus på generel livsduelighed end på studieduelighed.  

Der er tale om ikke så få ressourcer, der bruges på de forskellige tilbud ud fra devisen: først trivsel, så læring. Hjælper det så? Tja, måske nogle enkelte unge her og der, men det har jo ikke gjort en forskel på den store klinge målt på det støt stigende kor af stemmer, der råber vagt i gevær. 

Det ligger fristende nær at tro at løsningen er endnu mere livsvejledning og uha, tør jeg sige det: at slække på kravene. Men hov, her er det tid at stoppe op. Problemet er nemlig ikke, at vi i uddannelsessystemet i dag stiller for mange eller for høje krav, men at vi stiller for diffuse krav. Vi er for dårlige til at fortælle de studerende præcist, hvad vi forventer af dem og deres indsats, at give dem anvisninger på, hvordan de kan forberede sig på forskellige niveauer, støtte arbejdet i deres studiegrupper mv.

Det er store og vigtige opgaver, der venter på de studerende, når de skal ud og udvikle vækst og velfærd efter endt uddannelse. Børn, elever, udsatte familier, mennesker, der skal tilbage i beskæftigelse, ældre og andre med plejebehov mv. har brug for professionelle der er stjernedygtige til deres fag. 

I uddannelsesinstituionerne skal vi for alvor til at vende kajakken, så skal de studerende nok fælge efter. Vi skal blive langt bedre til systematisk at støtte de studerendes læreproces.  Og hele pointen er, at støtte her er nogle særdeles håndfaste krav til de studerende faglige arbejde og langt mere kontante tilbagemeldinger på, hvordan de klarer sig. I uddannelsesinstitutionerne skal og kan vi ikke være life coaches for de studerende, men vi skal give dem mere sikre forventningsholdepunkter som modvægt til al den usikkerhed som læreprocesser også altid indeholder.  Jeg er overbevist om, at det er en rigtig farbar vej til både mere robuste unge og endnu dygtigere professionelle http://www.information.dk/514201

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Pressede unge skal møde flere krav Felter med * skal udfyldes
 
Camilla Wang

Camilla Wang

Dekan

Camilla Wang blogger om professionernes afgørende betydning for udviklingen af velfærdssamfundet og nødvendigheden af et meget tættere samarbejde mellem kommuner og professionshøjskoler om uddannelse, kompetence- og vidensudvikling på velfærdsområderne.

Skriv hvad du søger