Offentlige ledere – sæt borgerne først! Dorthe Crüger blogger om sit syn på offentlig ledelse anno 2019

Hvorfor var det nu, vi blev offentlige ledere?

Af Dorthe Crüger, onsdag den 18. september 2019 kl. 10.30

Ærligt. Der har været tidspunkter i min egen tid som leder i det offentlige, hvor jeg blev så overvældet af de mange opgaver og dagsordener, der er, at jeg blev helt i tvivl om, hvorfor det nu var, at jeg var blevet offentlig leder.

Men det betyder ikke, at jeg ikke kender svaret. Det gør jeg. Jeg blev offentlig leder for at bidrage til at udvikle vores fine sundhedsvæsen i Danmark. Et sundhedsvæsen hvor alle har fri og lige adgang. For at skubbe på forbedringer af et sundhedsvæsen, hvor man som borger i Danmark oplever at få den hjælp og behandling, man har brug for, når man har brug for den. Og hvor borgerne bliver mødt med empati og respekt. En vigtig opgave som jeg er stolt af at have bidraget til.

Og det er ikke bare mig. Da jeg sad med i Ledelseskommissionen, lavede vi en rundspørge blandt offentlige ledere i Danmark. 70 procent svarede, at de var stolte af at være ledere i den offentlige sektor. Kun 6 procent var decideret uenige.

En af de adspurgte udtalte sågar: ”Det motiverer mig at tjene et højere formål end profit”. Jeg er sikker på, at der også i private virksomheder er mange ledere, der er drevet af et højere formål. Men for mig at se er det i den offentlige sektor indlysende, hvad netop dette højere mål er, nemlig at skabe værdi for borgerne - at gøre en forskel for borgerne.

Det er også det, lederne selv siger. I samme undersøgelse som jeg henviser til ovenfor, svarer de, at den største motivationsfaktor i deres arbejde er at gøre noget godt for borgerne.

Nogle synes måske, det lyder blåøjet eller banalt, men det er alt andet end det. Det er vores kald på de offentlige arbejdspladser – vores why for nu at bruge et af tidens modeord. Det er med andre ord selve den højere mening med vores arbejde.

I min tid som sygehusdirektør oplevede jeg værdien af at dyrke vores why. Det blev meget nemmere at få øje på de rigtige beslutninger, når vi havde fokus på, at det skulle skabe værdi for patienterne. Både blandt det faglige personale men i mindst ligeså høj grad hos kollegerne i de mange støttefunktioner var der en stor stolthed over at hjælpe og servicere borgerne enten direkte eller indirekte. Også lederne fik mere lys i øjnene, når vi mindede hinanden om why og derved ikke mistede bolden af syne i arbejdet med økonomi og IT-dagsordener.

Alligevel oplever jeg igen og igen, at vi ikke dyrker stoltheden over at arbejde i det offentlige. Det private fremstår ofte finere og mere funklende. I stedet kommer det til at handle om effektivisering, om økonomi og enkeltsager om dårlig service. Men lad os nu lige huske på, hvorfor vi er her. Og hvad der er vigtigt.

Det danske velfærdssamfund er unikt. Det skal vi være stolte af og passe på. Og det samme er menneskene på de offentlige arbejdspladser, der driver hjulene rundt og fx sikrer, at vores børn bliver passet og lærer matematik, eller at vi kan blive opereret for blindtarmsbetændelse, hvis uheldet skulle være ude. Men blandt de mange, mange opgaver, vi har som offentlig sektor, kan man nogle gange miste målet af syne og glemme, hvorfor vi egentlig er her. Derfor er det så vigtigt, at vi minder os selv og hinanden om, at det er borgeren, vi er her for. Hvad end det er på sygehusene, i daginstitutionerne, på skolerne, i ministerierne eller i politiet. 

Som ledere skal vi skabe rammerne for, at medarbejderne kan udføre deres opgave på den nemmeste og bedste måde til gavn for borgeren. Det er en fornem opgave at gøre det muligt for de offentlige systemer og institutioner at levere værdi for borgerne. Så lad os nu tale os selv og hinanden op og dyrke stoltheden. Der er så meget godt i det danske velfærdssamfund. Det betyder naturligvis ikke, at vi skal hvile på laurbærrene, snarere tværtimod. Vi skal hele tiden stræbe efter at gøre det bedre. For gør vi dét, gør vi en kæmpe forskel for borgerne.

Det bedste afsæt for positiv udvikling er nu engang ledere og medarbejdere, der ser mening med deres arbejde, og som er motiverede og oplever at gøre en forskel. Forudsætningen for det er offentlige ledere, som sætter tydelig retning og holder fokus på, hvorfor vi er til.

Jeg har fået æren af at være ambassadør for offentlig ledelse i 2019, blandt andet i forbindelse Ledelsesugen i uge 44. Her glæder jeg mig til at tale om og debattere, hvordan vi som offentlige ledere leder med udgangspunkt i vores fælles why. Og ikke mindst, hvordan vi sætter handling bag ordene og indtager vores handlerum som ledere på en måde, som sætter retning og forankrer ambitionen om borgeren først i praksis.

Jeg håber, at alle jer, som læser med, vil være med til at tale offentlig ledelse op. For det er der brug for. Og god grund til.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Hvorfor var det nu, vi blev offentlige ledere? Felter med * skal udfyldes
 

Det varmer

Af:Hans Peder Graversen, Selvstændig sundhedskonsulent, tidl. Cheflæge - Den20.09.2019 kl. 12:06Anmeld kommentar

Dorthes tekst forklarer motivationen og virker enormt inspirerende. Jeg er helt enig.
Hans Peder Graversen

Så enig

Af:Irene Hesselberg, Lederforeningen i DSR - Den19.09.2019 kl. 13:40Anmeld kommentar

Der er alt vundet i sundhedsvæsenet når lederne står frem

Ja !

Af:charlotte rahbek Norup, Bispebjerg - Frederiksberg Hospital - Den19.09.2019 kl. 07:48Anmeld kommentar

Lige nu banker mit hjerte på den gode måde - tak Dorthe, det er spot on ! Du er en super Ambassadør

Dorthe Crüger

Dorthe Crüger

Ambassadør for offentlig ledelse 2019

Dorthe Crüger blogger om sit syn på offentlig ledelse anno 2019

Skriv hvad du søger