91-årige Karlo Hansen er en af de mange ældre, som i sidste uge blev ringet op af Hillerød Kommune og tilbudt en vaccine i kommunens eget pop-up vaccinationscenter. Foto: Nicolai Lorenzen
91-årige Karlo Hansen er en af de mange ældre, som i sidste uge blev ringet op af Hillerød Kommune og tilbudt en vaccine i kommunens eget pop-up vaccinationscenter. Foto: Nicolai Lorenzen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 06 / 2021

Kommuner rydder op efter vaccinekaos

Efter ugers kritik af den digitale vaccinebooking bliver det nu kommunerne, der skal tage hånd om de svageste ældre. De ældre, som trods invitation stadig ikke har en tid til vaccination vil blive ringet op og tilbudt hjælp til både tidsbestilling og transport.

Da et helt nyt system for vaccinebooking blev lanceret i begyndelsen af året, blev det de mest udsatte borgere, der som de første skulle prøve kræfter med det nye digitale bookingsystem vacciner.dk. Men med det set-up gik man i den grad fejl af den første målgruppe.

– De allermest sårbare og ældste borgere blev testpersoner i et helt nyt system. Det undrer os, at myndighederne ikke kunne forudse, at det ville give problemer, når man lader de ældste borgere være de første til at prøve kræfter med et nyt bookingsystem, siger Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen. 

Borgere over 65 år, der modtager personlig og praktisk hjælp (gruppe 2), og borgere over 85 år (gruppe 3) stod først i køen efter den succesfulde vaccination af landets plejehjemsbeboere. Men hvor 93 procent af plejehjemsbeboerne er påbegyndt vaccination, er det blot 77 procent af de ældre, som modtager hjemmepleje, som har fået første stik. To måneder efter at de første vacciner kom til landet. 

Skriv hvad du søger