Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 21 / 2020

Penge er ikke alt

Det koster tusindvis af kroner at være spidskandidat ved et kommunalvalg. De penge må op af kandidaternes egen lomme, hvis ikke der er en stor og stærk lokalforening i kommunen. Det fortæller tre KV21-kandidater. Penge er dog ikke alt i valgkampen, siger kommunalforsker.

Når de sidste roser og rundstykker er uddelt i november næste år, og krydserne er sat på stemmesedlerne, vil kommunalvalgskandidaterne have brugt millioner af kroner på at føre valgkamp. Ikke blot donationer, partistøtte og andre bidrag, men også kandidaternes egne penge vil være brugt på valgaviser, plakater og radiospots.

I en ny undersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner blandt de nuværende byrådsmedlemmer tegner der sig et billede af, at langt de fleste kandidater ikke hiver store bunker tusindkronesedler op af pengepungen. Omkring 60 procent af byrådsmedlemmer svarer, at de bruger under 5.000 kroner, og kun en lille håndfuld af respondenterne gør et relativt stort indhug i opsparingen for at finansiere deres valgkamp. 

Bruger 200.000 kroner

En af dem er Martin Skou Heidemann, der er Venstres spidskandidat i Gladsaxe. Han stillede op til kommunalvalget for første gang i 2017 som nummer fire på Venstres liste. Til næste år er han spidskandidat for partiet, og det kommer til at koste ham et ganske stort beløb at føre valgkamp.

Skriv hvad du søger