Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 20 / 2020

Sexisme på skoleskemaet

Sexismedebatten er på alles læber i øjeblikket. Det er derfor oplagt at spørge, hvordan vi skaber et samfund med respekt for hinandens grænser. Fundamentet for en respektfuld kultur er de samtaler, vi har i folkeskolens seksualundervisning. Det mener både Sex og Samfund, Danske Skoleelever og Danmarks Lærerforening.
tekst Sascha Reiffenstein Petersen

– Ungdommen i dag ved godt, hvordan man sætter et kondom på en flamingo-pik. I undervisningen skal der mere fokus på emner som grænser, kulturen omkring deling af nøgenbilleder og sikkerhed på de sociale medier, lyder det fra 16-årige Esther Vyff Petersen, der er fungerende formand for interesseorganisationen Danske Skoleelever. 

Som repræsentant for landets skoleelever oplever hun, at emnet sexisme og grænser fylder meget i de unges bevidsthed som et resultat af mediedebatten og diskussionerne på de sociale medier. Derfor mener hun også, at det er vigtigt, at det fylder i undervisningen. 

– I undervisningen skal der også være fokus på grænser, og hvordan man behandler hinanden ordentligt. Vi savner undervisning i, hvordan man er sammen på nettet; om hvad vi kan gøre ved, at unge føler sig pressede til at sende billeder af sig selv og hinanden til andre. Vi skal ikke kun tale om, at piger sender billeder af deres kroppe. Vi skal også tale om, at der er nogle, ofte drenge, der beder om de her billeder, siger Esther Vyff Petersen. 

Skriv hvad du søger