Illustration: Karen Linnet Olesen
Illustration: Karen Linnet Olesen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 12 / 2020

Kommuner corona-boomer på Facebook

Aktiviteten og engagementet på de kommunale Facebook-sider er steget voldsomt under coronakrisen. Det viser analyse af 93 kommuners Facebook-sider. Borgerne har søgt hurtig information hos deres lokale myndigheder, siger to eksperter i kommunikation på sociale medier.

Mens coronakrisen rasede, skruede landets kommuner op for kommunikationen på deres Facebook-sider. Og borgerne har i høj grad efterspurgt kommunikationen. Det siger to eksperter i kommunikation på sociale medier på baggrund af en analyse af 93 kommuners Facebook-sider.

– Jeg ser det som et udtryk for, at folk søger information fra autoriteter i deres nære omverden. Altså at folk lige tjekker, hvad deres kommune har at sige om noget meget vigtigt som corona, siger Katrine Emme Thielke, der er digital rådgiver for offentlige og private virksomheder.

Hendes vurdering kommer på baggrund af en analyse, som Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har lavet af kommunernes aktivitet på Facebook. Den viser, at i marts og april måned i år, mens det meste af Danmark blev lukket ned på grund af coronaudbruddet, har kommunerne øget antallet af opslag med 45 procent sammenlignet med marts og april måned sidste år. Samtidig er brugernes interaktion med kommunernes Facebook-opslag – altså brugernes likes, kommentarer og delinger, der kan bruges som en målestok for, hvor godt man har fat i sine brugeres opmærksomhed – steget med 107 procent.

Skriv hvad du søger