Illustration: Karen Linnet Olesen
Illustration: Karen Linnet Olesen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 12 / 2020

Forarbejdet var altafgørende

Aktiviteten og engagementet på de kommunale Facebook-sider er steget. Effektiv kommunikation på Vesthimmerlands Facebook-side kunne kun lade sig gøre, fordi forarbejdet var gjort i tiden op til coronakrisen. Det betød, at Vesthimmerland kunne nå hurtigt og bredt ud til kommunens borgere.

Vesthimmerlands Kommunes facebookside gik stort set over natten fra opslag om skraldeindsamling og kulturuge til kriseberedskab med information om lukkede skoler og daginstitutioner, da coronakrisen begyndte i marts.

Det var naturligt for Vesthimmerlands Kommune at bruge kommunens facebookside til kriseinformation, forklarer Mike Bunde, der er journalist og presseansvarlig i kommunen.

– Vores facebookside er vores største kanal, hvor vi har 7.500 følgere. Vi har i lang tid prioriteret at kommunikere på vores facebookside, så vi har opbygget en side, hvor folk i kommunen følger med. Så jeg var hele tiden tryg ved, at borgerne i kommunen var informeret undervejs. Men vi havde aldrig kunnet bruge vores facebookside til kriseinformation, hvis ikke vi havde samlet et publikum og opbygget facebooksiden som en kanal, der var klar til det, forklarer Mike Bunde.

Skriv hvad du søger