Foto: Jakob Carlsen
Foto: Jakob Carlsen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 08 / 2020

Videndeling fra scenekanten

De tykke bøger og lange forskningsartikler er gemt langt væk, når fagfolk øser ud af deres viden hos Social Talks.
tekst Martin S. Poulsen

(opdateret, juni 2020)

Det minder mest af alt om en aften på en stand-up scene i en amerikansk storby. Rundt om bordene drikker de 120 gæster kildevand og spiser snacks og kanapéer, mens de hyggesnakker med hinanden. 

Forventningsfulde blikke stryger af og til op mod den lille, oplyste scene midt i Københavns nye kreative klondykebydel Carlsbergbyen. 

Der bliver skruet ned for lyset i salen på Københavns Professionshøjskole og op for lyset på scenen denne torsdag aften lige inden coronakrisen tog sit greb om landet. Op på scenen træder aftenens første performer. Agi Csonka hedder hun, og hun er så langt fra en amerikansk standupkomiker, som man kan komme. Hun er blandt andet programchef for Villum Fonden, formand for Dansk Flygtningehjælp og tidligere direktør for SFI.

– Min morfar var analfabet. Han levede hele sit liv på landet i Ungarn, hvor han levede af at lægge sten ned mellem jernbanesveller, fortæller Agi Csonka som det første, da hun træder op på scenen. 

Det er indledningen til en personlig fortælling, der handler om vigtigheden af at skabe gode hjemlige læringsmiljøer, hvis den sociale arv skal brydes. En stor del af hendes oplæg tager udgangspunkt i hendes egne erfaringer med hjemligt læringsmiljø og mangel på samme i et kærligt, men ikke videre bogligt indvandrerhjem i Ishøj i 1960’erne, hvor dansk desuden var et fremmedsprog.

Bruger sig selv

Netop den personlige indgang til det faglige stof er et vigtigt omdrejningspunkt for konceptet Social Talks, hvor oplægsholderne skal bruge sig selv og egne erfaringer til at formidle det faglige stof.
Meningen med Social Talks er at brede budskaberne fra scenen endnu længere ud end til de interesserede fagprofessionelle i salen. Derfor bliver alle oplæg filmet og lagt ud på nettet sammen med læringskit, der i form af små opgaver giver for eksempel en pædagog konkret viden, som hun kan bruge direkte i sit arbejde. 

Arbejdspladserne kan også tage udgangspunkt i oplæggene og de medfølgende opgaver på nettet til at diskutere, hvordan de kan blive bedre til at løfte kompetencerne og ændre arbejdsmetoder til fordel for borgerne. 

LÆS OGSÅ Borgerne har brug for at føle sig set og hørt
FOR ABONNENTER

– Det giver en stor gennemslagskraft hos publikum, når den viden, vores oplægsholdere har, bliver formidlet gennem en godt fortalt historie. Dem, der ser med, opnår en helt anden form for identifikation, end de ville have fået gennem et traditionelt forskningsoplæg, forklarer Niels Christian Barkholt, der er leder af Social Talks, som er forankret hos Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge. 

Amerikansk inspiration

For tre år siden var han som næstformand for Dansk Socialrådgiverforening med til at udvikle de første spæde tanker bag Social Talks. De ideer fandt Egmontfonden så interessante, at fonden i 2019 valgte at finansiere projektet for en treårig periode under forudsætning af, at de første tre år med Social Talks skulle fokusere på læring og livsduelighed blandt de helt små. Fra foråret 2021 breder Social Talks sig ud til at omfatte andre områder som for eksempel viden om misbrug, partnervold og udsatte unge og andre områder af socialforskningen. 

Det er ikke uden grund, at man som publikum til Social Talks kan føle sig hensat til en stand-up scene i en amerikansk storby. For formatet er stærkt inspireret af de meget populære amerikanske Ted Talks, hvor fagprofessionelle inden for en næsten uendelig lang række af fagområder gennem korte og ofte underholdende indlæg formidler deres stof på en lettilgængelig måde.

– Vi blev inspireret af Ted Talks, da vi skulle udforme formatet. For Ted Talks er kendetegnet ved, at oplægsholderen fortæller om et emne, der rummer en personlig passion. Hvor man sætter sig selv på spil og trækker publikum med ind i sin egen historie. På den måde bliver det nemmere for publikum at tage den viden til sig og omsætte den i praksis, siger Niels Christian Barkholt. 

Det er ikke for at underkende betydningen af lange forskningsartikler, store rapporter og tykke bøger. Men problemet med den tunge forskning er, at den ofte ikke kommer ud og bliver brugt i praksis, mener Niels Christian Barkholt. 

– Det er en stor udfordring og et kæmpe spild, at stort set al den viden, der bliver produceret, kun meget sjældent når ud i praksis, hvor den kan gøre nytte. Afsættet for Social Talks er at gøre den vigtigste viden lettilgængelig, så den kan blive omsat i praksis. Vi tager nogle klumper af viden ud, så de kan finde en vej ud i virkeligheden. 

Klædt på til formidling

Oplægsholderne på Social Talks er alle fagprofessionelle eller borgere. De er eksperter inden for deres område. Men få af dem er eksperter i formidling. Nok har de en stor ekspertise, men de ved ikke, hvordan de skal få deres viden ud over rampen. Social Talks hjælper dem med at blive dygtige formidlere. 

– Alle vores oplægsholdere gennemgår et intensivt forløb, hvor de får hjælp af en retorikcoach til at få formidlet deres viden på en levende og nærværende måde, siger Niels Christian Barkholt, der inden da har interviewet hver oplægsholder for at finde frem til kernen af det, de hver især skal fortælle om. 

LÆS OGSÅ Episoden, der får bægeret til at flyde over
FOR ABONNENTER

– Det kan godt være noget af en kamel at sluge for mange af oplægsholderne. De sidder med en stor viden, og de mener selvfølgelig, at al deres viden er lige vigtig. Der hjælper vi dem til at skære ind til benet og finde frem til det absolut mest vigtige af deres viden, siger han. 

Hver oplægsholder bruger, hvad der svarer til en almindelig arbejdsuge på at forberede sig på at lave et oplæg, der varer 15 til 20 minutter. Til gengæld får hver oplægsholder selv en række kompetencer til formidling, som kan vise sig nyttige fremover under for eksempel debatter eller til oplæg på skoler og arbejdspladser og i mange andre sammenhænge. 

Stort liv online

Indtil videre har der været holdt tre Social Talks events, hvor fire oplægsholdere foran et indbudt publikum har videreformidlet kernen i deres arbejde. Til hvert arrangement render der et par kameramænd rundt og optager hele seancen. For Social Talks har også et stort liv online, hvor fagprofessionelle, ledere og andre interesserede kan se videoerne fra arrangementerne. 

– Vi vil gerne nå ud til så mange som muligt, så vi laver videoer af høj kvalitet, der bliver lagt ud på vores digitale platform på vores hjemmeside. Her kan man se videoerne og bruge de medfølgende læringskit. Demkan man bruge ude på arbejdspladserne, når man lige har en halv time til rådighed til en hurtig og effektiv omgang kompetenceudvikling. I læringskittet bliver der lagt op til en diskussion af det formidlede. På den måde kan man i fællesskab hurtigt ude på arbejdspladserne finde frem til, om det er noget viden, man kan omsætte i praksis, siger Niels Christian Barkholt. 

Tilbage i salen på Københavns Professionshøjskole i Carlsbergbyen har Agi Csonka overladt scenen og spotlyset til Christian Quvang. Han er docent ved University College Syd og ekspert i inklusion og specialpædagogik. Hans oplæg om, hvad man kan gøre, når et barn i en plejefamilie har mistet modet til læring, begynder med en fortælling om de 11 skoleskift, han selv oplevede som barn, og hvilken betydning de mange skoleskift havde for hans egen relationsopbygning. 

Christian Quvang har inden aftenens oplæg gennemgået det samme intensive forløb som de andre oplægsholdere. Det har været en god oplevelse, fortæller han, efter han igen er trådt ned fra scenen. 

– Det er ikke første gang, jeg har stået på en scene uden manuskript, men det er første gang, jeg har været så velforberedt. Det har været en gave at blive coachet. Jeg kan tydeligt mærke, at jeg får mine budskaber frem på en meget mere levende måde, siger han. 

Efter den sidste drink er drukket, og spotlyset er slukket, går de 120 fagprofessionelle publikummer ud af salen klar til at omsætte aftenens levende fortalte viden til praksis ude i virkeligheden. masp@kl.dk

LÆS OGSÅ Bruger krisen på at blive klogere
FOR ABONNENTER

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Videndeling fra scenekanten Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger