Foto: Apelaga / Ritzau Scanpix
Foto: Apelaga / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 08 / 2020

Bruger krisen på at blive klogere

Københavns Kommune sætter 200 medarbejdere fra jobcentrene på kursus bag skærmen, og en ny digital platform gør andre faggrupper klar til at tage fat på sundhedsområdet.
tekst Martin S. Poulsen

Man skal aldrig lade en god krise gå til spilde. Ordene stammer fra den britiske statsmand Winston Churchill, men i de danske kommuner er den gamle britiske visdom helt aktuel. Flere kommuner har valgt at bruge krisen til at efteruddanne deres medarbejdere, mens de er hjemsendt. Det gælder blandt andet i Københavns Kommune, der sender 200 af medarbejderne fra hovedstadens jobcentre på et fælles onlinekursus. 

– Vi havde længe tænkt på at opkvalificere medarbejderne. Nu har de på grund af krisen alle sammen tid til at få noget efteruddannelse og blive klogere, siger Charlotte Blumensaadt, der er udviklingskonsulent i Københavns Kommune. 

I første omgang kommer 100 medarbejdere fra Københavns jobcentre til at følge et onlinekursus, hvor de får en masse gode råd til, hvordan de skal takle situationer, hvor de bliver nødt til at give et afslag på eksempelvis førtidspension eller stille krav om at gå i praktik. Hvordan den enkelte medarbejder bedst håndterer sådanne situationer, kan klares hjemme fra sofaen. 

Skriv hvad du søger