Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 19 / 2019

Forfladiget og unuanceret debat om jobcentrene

tekst KL

Når årets jobCAMP løber af stablen i disse dage, er det på et tidspunkt, hvor bølgerne går højt i diskussionen om, hvordan området skal indrettes. 

Det er en diskussion, der ikke mindst handler om jobcentrene. En diskussion, der tit bliver forfladiget og unuanceret og reduceres til, om jobcentrene gør for meget, er på nakken af syge borgere, eller stiller for få krav for at få ledige i job. 

I den positionskamp overses det ofte, at jobcentrenes opgave også handler om at understøtte landets virksomheder og derigennem bidrage til væksten og velfærden. Det sker ved den hjælp, jobcentrene yder virksomhederne til at finde den arbejdskraft, de har brug for. 

Samarbejdet med virksomhederne er en opgave, kommunerne har opprioriteret markant de seneste år og stadig løbende udvikler. I en ny udgivelse fra KL om fakta og cases vedrørende virksomhedssamarbejdet, siger 86 procent af jobcentrene, at de bruger flere eller langt flere ressourcer i dag sammenlignet med for tre år siden på arbejdet med at afhjælpe arbejdskraftmangel. 

I den forstand er jobcentrene med til at holde hånden under væksten. Både ved at matche ledige og virksomheder der, hvor de ikke selv kan finde hinanden, ved at rekruttere til ledige stillinger – også på tværs af kommunegrænser – og gennem en øget indsats for at tilvejebringe substitutionsarbejdskraft gennem opkvalificering af ledige.

Arbejdet for at understøtte virksomhederne tager mange forskellige former. I Nordjylland bruger man konsekvent virksomhederne til at validere prognoser for arbejdskraftsmangel og vurdere hvilke kompetencer, der vil blive brug for, så man kan opkvalificere de ledige borgere smart og med henblik på ordinært arbejde. På hele Sjælland arbejder alle kommunerne tæt sammen om opkvalificering blandt andet til sosu-området og til bygge- og anlægsbranchen og har styrket indsatsen for at fremme mobiliteten på tværs af kommuner og regioner. Og i Esbjerg har man specialiseret opkvalificeringsindsatsen indenfor energibranchen, hvor der kræves helt særlige kompetencer. 

Og virksomhederne kvitterer med tilfredshed. Ifølge den seneste KL-undersøgelse på området er 8 ud af 10 virksomheder tilfredse eller meget tilfredse med samarbejdet med jobcentrene, og kun fire procent er decideret utilfredse. Den viden bør være helt central for den videre debat om udviklingen af beskæftigelsesindsatsen.

Emneord
Leder

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Forfladiget og unuanceret debat om jobcentrene Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger