Foto: Michael Drost-Hansen
Foto: Michael Drost-Hansen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 16 / 2019

Beskidte penge i krydstogtgæster

Krydstogtskibe giver liv i gaden og penge i kassen hos de lokale erhvervsdrivende. Så det er ikke uden grund, at flere kommuner satser stort på at tiltrække de store skibe. Men det er paradoksalt, at de miljøbevidste kommuner vil tiltrække de store skibe, som forurener, både når de sejler rundt, og når de ligger i havn, mener Det Økologiske Råd.

Det er fredag, solen skinner fra en nogenlunde skyfri himmel, og Fredericia er klar til krydstogtfest. I dag anløber krydstogtskibet Balmoral nemlig Fredericia Havn på Svovlsyrekajen, der er omdøbt til Esplanaden.

Det er det syttende ud af i alt nitten skibe, som besøger den gamle garnisonsby i år. Sidste år kom der otte. Dermed er Fredericia en del af en trend, hvor flere og flere krydstogtskibe anløber danske havne.

Ifølge en opgørelse fra Danmarks Statistik besøgte 366 krydstogtskibe danske havne i 2008. Sidste år var tallet nået op på 520. Og det er i høj grad de mindre havnebyer som Fredericia, der driver væksten. I København kom der 300 skibe i 2008. I 2018 var tallet steget med 15 procent til 345. I landets øvrige havne er antallet næsten tredoblet fra 66 til 175.

Tourbus

Skriv hvad du søger