Foto: Thorkild Amdi / Ritzau Scanpix
Foto: Thorkild Amdi / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 15 / 2019

Jesper Theilgaard: Vigtigt at sende et signal

Man behøver ikke flyve meget for at have en grøn rejsepolitik, lyder det fra klimaeksperten.
tekst Mads Brandsen

– Det handler om at have en holdning og give udtryk for den. Vil man ikke det, er det lidt det samme som at sige, at Danmark er et lille land, som alligevel ikke kan gøre nogen forskel.

SAS: Vi er i gang med at blive grønnere

Mens SAS venter på, at eldrevne fly bliver en realitet, arbejder selskabet med en ambitiøs klimastrategi.

– Vi har en ambitiøs strategi for at gøre flyveturen mere bæredygtig og for at nedbringe vores CO²-udslip, siger fortæller CSR- og miljøchef i SAS, Lars Andersen Resare.

Strategien indebærer blandt andet, at hele flåden skal udskiftes med fly, der er op til 20 procent mere brændstofeffektive.

I samarbejde med Airbus har SAS desuden involveret sig i et samarbejde om at forske i og udvikle fremtidens elfly, ligesom selskabet også deltager i forskningsprojekter om alternative brændstoffer. 

Frem mod 2030 vil SAS reducere CO²-udledningen med 25 procent og skrue så meget op for brugen af biobrændstof, at det rækker til samtlige indenrigsruter. Og allerede i dag CO²-kompenserer SAS alle medlemmer af bonusprogrammet EuroBonus ved at investere i vindenergi. 

– Det vil tage tid at nå en helt bæredygtig omstilling, men vi er i fuld gang og har store ambitioner på dette område, siger Lars Andersen Resare.

Sådan lyder det fra Jesper Theilgaard, der måske af mange bedst er kendt som mangeårig meteorolog på DR1, men som de senere år har helliget sig klimaet med sin virksomhed klimaformidling.dk.

Skriv hvad du søger