Skolen i Sydhavnen er internationalt præmieret for sin arkitektur. Det er skoler som den, der har været med til at gøre folkeskolen  attraktiv i København. Foto: Torben Huss / Ritzau Scanpix
Skolen i Sydhavnen er internationalt præmieret for sin arkitektur. Det er skoler som den, der har været med til at gøre folkeskolen attraktiv i København. Foto: Torben Huss / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 13 / 2019

København har knækket kurven

I København falder antallet af elever i de private skoler, mens tallet på landsplan generelt har været stigende. I runde tal går cirka en femtedel af landets elever i en af mange typer af private skoler. Nye skoler, renoveringer og fokus på faglighed har imidlertid givet øget tilslutning til de københavnske folkeskoler.
tekst Tom Ekeroth

Rigtig mange børn går i en eller anden form for privatskole i Københavns Kommune – flere end landsgennemsnittet. Cirka en fjerdedel af hovedstadens børn går i privatskole, men nu har kurven fået et lille knæk efter mange år, hvor tallet har ligget konstant. Flere forældre i landets største kommune vælger folkeskolen til. Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) er glad for udviklingen. Han erkender dog også, at København kommer fra et meget højt niveau. Han mener, at der er flere forklaringer på, at folkeskolen vinder frem.

–Jeg tror, at nogle af de investeringer, vi har lavet både i fysiske rammer, men også i indhold virker. Siden 2010 har vi brugt ti milliarder på at bygge nye skoler og på at renovere nogle af vore gamle skoler. Det spiller en rolle. Vi har været nødt til det, men der har også været en politisk vilje til at investere i skolen i forbindelse med hele den byudvikling, som København har været igennem fra en forgældet og slidt by til en by i vækst med nye attraktive byområder. Vesterbro er et af de bedste eksempler. Her lukkede vi jo skoler, fordi der ikke var elever til dem. Bydelen har oplevet en total omvæltning, hvor vi i stedet skal til at bygge nye skoler - Gasværkvejens Skole for eksempel. Også andre steder bygger vi helt nye skole, for eksempel den præmierede skole i Sydhavnen, siger Jesper Christensen.

Fagligt udfordrede

Borgmesteren med ansvar for skolerne synes ikke, at de københavnske folkeskoler har været dårlige, men der er skoler, der har været fagligt udfordrede.

Skriv hvad du søger