Ifølge madleverandøren, Køkkenområdet, vælger stadig flere brugere af kommunal madservice at få varm mad om aftenen. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Ritzau Scanpix
Ifølge madleverandøren, Køkkenområdet, vælger stadig flere brugere af kommunal madservice at få varm mad om aftenen. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 12 / 2019

Hjørring afskaffer mad-bøvl

Et nyt digitalt system betyder, at borgerne i Hjørring selv kan visitere sig til den kommunale madordning. Dermed får medarbejderne i visitationen mere tid til at passe komplicerede opgaver. Og det er samtidig lettere at være både bruger og medarbejder.
tekst Sidsel Boye

Med et nyt digitalt selvbetjeningssystem har Hjørring Kommune gjort det lettere både for borgere, pårørende og medarbejdere at håndtere den kommunale madordning. Med det nye system, som har fungeret siden august, kan borgerne visitere sig selv til den kommunale madordning. Det er samtidig blevet lettere at få afbestilt et måltid, hvis gamle fru Hansen pludselig skal på weekendbesøg hos familien. Og lettere at sikre mad i køleskabet, når gamle hr. Petersen udskrives fra hospitalet. Systemet letter også livet for køkkenpersonalet, fordi de ikke længere bliver afbrudt i arbejdet, fordi de skal tage imod madordrer på telefonen.

Vi skruer lige tiden tilbage til i fjor, hvor kommunen havde sat selvbetjeningsløsninger på dagsordenen. Målet var ikke at spare penge, men at sikre, at medarbejderne på myndighedsområdet kunne få mulighed for at koncentrere sig om at løse de mest komplicerede sager og ikke bruge tid på noget, som borgerne i virkeligheden let kunne gøre selv.

På en workshop kom en afdelingsleder fra køkkenområdet så med det helt enkle og samtidig geniale forslag at prøve en selvbetjeningsløsning af på den kommunale madservice. I dag er det blevet et system, som alle er glade for, og som brugerne nærmest stod og trippede utålmodigt efter at få fingrene i. Og den gode historie har spredt sig til andre kommuner.

Skriv hvad du søger