Vandtårnet i Rødovre var i en weekend et fyrtårn for mangfoldighed i anledning af Copenhagen Pride. Foto: Per Dyrby / Rødovre Kommune
Vandtårnet i Rødovre var i en weekend et fyrtårn for mangfoldighed i anledning af Copenhagen Pride. Foto: Per Dyrby / Rødovre Kommune
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 11 / 2019

Vandtårn viser mangfoldigheden

Rødovres vandtårn lyser op i regnbuens farver og er kommunens største succes på Facebook.

Sådan har vi gjort

Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har brugt analyseværktøjet Crowdtangle til at finde frem til de to kommuner, der er bedst til at engagere deres følgere på Facebook over det seneste år. Vi har målt på det gennemsnitlige antal interaktioner – altså likes, kommentarer og delinger – på kommunens opslag i forhold til, hvor mange følgere kommunen har på sin Facebook-side. Derefter har vi fundet hver af de to kommuners – Rødovre og Vordingborg – mest succesfulde opslag målt på interaktion. Og så har vi bedt folkene bag om at fortælle, hvilke tanker de har gjort sig om opslagene.

Rødovres vartegn, vandtårnet, skulle restaureres og fik i samme ombæring et nyt lyssystem. Det kom op på det månedlige møde i den såkaldte redaktionsgruppe, hvor Rødovre Kommunes forvaltninger og to repræsentanter fra kommunikationsafdelingen sidder. Her taler de om, hvad der rører sig i forvaltninger, og om noget af det med fordel kan bruges til at fortælle historier på Facebook.

Da den årlige LGBT-festival Copenhagen Pride løb af stablen i august, besluttede Rødovre Kommune, at vandtårnet skulle oplyses i regnbuefarver. Kommunikationsafdelingen sendte kommunens fotograf i byen og lagde et foto af vandtårnet op på Facebook. Det blev til kommunens mest succesfulde opslag det seneste år, som næsten 2.800 personer likede, kommenterede eller delte.

Skriv hvad du søger