Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 11 / 2019

Skubber fællesskabets helte forrest

Christian er beboer på Vordingborg Kommunes autismecenter. Han har lavet en musikvideo, som er Vordingborgs største hit på Facebook.

Sådan har vi gjort

Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har brugt analyseværktøjet Crowdtangle til at finde frem til de to kommuner, der er bedst til at engagere deres følgere på Facebook over det seneste år. Vi har målt på det gennemsnitlige antal interaktioner – altså likes, kommentarer og delinger – på kommunens opslag i forhold til, hvor mange følgere kommunen har på sin Facebook-side. Derefter har vi fundet hver af de to kommuners – Rødovre og Vordingborg – mest succesfulde opslag målt på interaktion. Og så har vi bedt folkene bag om at fortælle, hvilke tanker de har gjort sig om opslagene.

En musikvideo, hvor vordingborgenseren Christian synger sin egen sang om livet med autisme, er Vordingborg Kommunes største Facebook-hit inden for det seneste år. Mere end 40.000 mennesker har set videoen og mere end 1.100 har givet opslaget med musikvideoen en tommelfinger op eller delt opslaget på Facebook.

Dermed er opslaget et godt eksempel på, hvad Vordingborg gerne vil med sin tilstedeværelse på Facebook, forklarer kommunikationskonsulent i Vordingborg Kommune Thomas Uhlenfeldt.

Skriv hvad du søger