Illustration: Gitte Skov
Illustration: Gitte Skov
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 8 / 2019

”Dyneløfterne” er flinkere end deres rygte

Samkøring af registre kan ikke stå alene, når det handler om at afsløre snyd på det sociale område. Det siger chefen for Borgerservice i Vejen Kommune, Jane Ussing. Hun ønsker sig tilbage til de tider, hvor Skat og politi og kontrolenhed løste opgaver sammen.
tekst Sidsel Boye

Kontrolenheden i Vejen Kommune er sat i verden for at sikre, at der ikke bliver snydt med de sociale ydelser. Men dagsordenen handler i lige så høj grad om at vejlede borg-erne, så de ikke uforvarende kommer i uføre.

Det er budskabet fra chefen for borgerservice i Vejen Kommune, Jane Ussing, som også i en årrække har været formand for Borgerservice Danmark. Hun oplever, at der i offentligheden kan være en misforståelse af kontrolenhedernes arbejde, og den misforståelse vil hun gerne rette. Misforståelsen går på, at folk tror, at medarbejderne i kommunernes kontrolenheder kun har ét for øje, nemlig at skabe penge ind til den slunkne kommunekasse. Men Jane Ussing vil gerne henvise til en vejledning for området, som er fra 2015. Den handler blandt andet om ordentlighed i arbejdet.

– Det er ikke alle, der ved, at KL og Borgerservice Danmark tilbage i 2015 sammen udarbejdede en vejledning om helhedsorienteret kontrol. Al sagsbehandlingen i kontrolenheden i Vejen Kommune tager udgangspunkt i den, og hos os er den gode samtale en samtale, hvor vi roligt og i en ordentlig tone formår at forklare reglerne, så borgeren selv kan se det, hvis de ikke overholder reglerne. Det er vigtigt at den ordentlighed, vi arbejder med, bliver synlig, siger Jane Ussing.

Raskmeldt på stedet

Skriv hvad du søger