Foto: Jakob Carlsen
Foto: Jakob Carlsen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 04 / 2019

Virtual Reality bokser indlæringen på plads

På Skovmoseskolen i Rødovre bruger man Virtual Reality som led i undervisningen. Det stimulerer både den kognitive og motoriske udvikling hos skolens elever, der har det til fælles, at de alle har et eller flere handicap.

Hvad er Virtual Reality?

Virtual Reality (også kaldet VR) er en teknologi, hvor en skærmbrille fører personen ind i et digitalt univers og kan få en til at føle, at man er et andet sted. Medfølgende kontrollere gør, at man kan agere i den verden, man ser gennem brillerne, for eksempel skyde på mål, løbe, danse eller blande ingredienser til en kage i et virtuelt køkken.

Brillemasken placeres langsomt på hovedet af den ivrige dreng, der i de næste sekunder mønstrer at stå stille. Høretelefonerne foldes ind på plads, hjelmen spændes, så den passer til det 11-årige barnehoved, og så er han i gang. På den store skærm i lokalet kan man se, hvad 11-årige Kasper ser gennem VR-udstyret. Skærmen tæller ned fra tre, og da ettallet fortoner sig i billedet, erstattes det af en mand, hvis krop er markeret med tal, der hvor man skal slå ham med boksehandskerne. Kasper kender reglerne, og selvom teknologi- og innovationsvejleder Bo Jakobsen hepper og opmuntrer Kasper til at slå hårdere og hurtigere, er det unødvendigt. Kasper hamrer ud i luften med hænderne, hvori to trådløse kontrollere forbinder ham til det, han ser gennem brillerne. På skærmen ser vi, hvordan han hurtigt og præcist slår efter tallene, der hele tiden skifter pladser og indikerer, i hvilken rækkefølge Kasper skal slå den mand, der står lige foran ham.

Se i videoen, hvordan eleverne bruger virtual reality. Artiklen fortsætter under videoen.

Skriv hvad du søger