VR-filmen er blevet til i samarbejde med cirka 35 elever fra Askov Højskole og Efterskole, der agerer gæster til ungdomsfesten. Foto: fra undervisningsmaterialet
VR-filmen er blevet til i samarbejde med cirka 35 elever fra Askov Højskole og Efterskole, der agerer gæster til ungdomsfesten. Foto: fra undervisningsmaterialet
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 04 / 2019

VR-teknologi skal lære os om drukvaner

Virtual Reality eller VR vinder indpas i velfærdsteknologien, men også psykiske sygdomme og gode vaner kan have gavn af den spirende teknologi.

Foto: fra undervisningsmaterialet

Det lyder måske syret, at unge i fremtiden skal lære om gode alkoholvaner gennem VR-videoer, men om få måneder er det formentlig en realitet. Lektor og ph.d. Gunver Majgaard står i spidsen for et nyt projekt, der baseret på videooptagelser med 360-graders-kameraer skal give unge en troværdig og realistisk oplevelse af at være deltagere i en ungdomsfest, og hvor de valg, de tager, får konsekvenser for filmens handling. 

Efter hendes opfattelse har VR-teknologien potentiale, fordi den visualiserer konsekvenserne for de unge, filmene er henvendt til.

Skriv hvad du søger