Med et 360-graders-kamera og et sæt VR-briller kan elever bevare kontakten til klassekammerater og følge undervisningen, selv om de for eksempel ligger i en sygeseng langt fra skolen. Foto: Colourbox
Med et 360-graders-kamera og et sæt VR-briller kan elever bevare kontakten til klassekammerater og følge undervisningen, selv om de for eksempel ligger i en sygeseng langt fra skolen. Foto: Colourbox
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 04 / 2019

Læreres utryghed bremser VR-løsning

Syge eller indlagte børn får ikke altid tilbudt den undervisning, de har krav på, men et Virtual Reality-system kan lade dem være med i klassen fra sygesengen. Teknologien er klar, men lærernes utryghed ved at blive overvåget gør, at systemet i stedet samler støv.

Forestil dig, at du som skoleelev i uger eller måneder er sengelagt på grund af sygdom. Du går ikke kun glip af skoleundervisningen, men mister også meget af kontakten med dine klassekammerater, mens du forsøger at komme til hægterne. I flere måneder har et Virtual Reality-udstyr ligget klar til at løse netop den udfordring. Et 360-graders-kamera koblet op på et sæt VR-briller til eleven gør, at man kan være med uden at være til stede – men i stedet for at hjælpe syge elever med at fastholde tilknytning til skolen, samler udstyret støv.

Sådan fortæller Mark Asboe (direktør i firmaet Tutee) og Tina Reimann (sygehuslærer på Sydvestjysk sygehus i Esbjerg), der i samarbejde har udviklet to versioner af udstyret. En dyr og en billig, hvoraf den dyre er baseret på VR-teknik, mens den billige kun kræver en iPad. Men ingen af løsningerne er blevet taget i brug, for lærerne er usikre ved at bruge det, fortæller Mark Asboe.

– Vi har store problemer med at få sat gang i projektet ude i kommunerne. Vi løber hovedet mod en mur på trods af, at der er et enormt behov derude. I praksis er det sådan, at rigtig mange skoleledelser ikke lever op til deres ansvar om at tilbyde undervisning til de syge elever, forklarer han.

Skriv hvad du søger