Når det handler om at opsnappe data i et rum med 45 mennesker, er læreren teknologien langt overlegen, Jesper Balslev. Foto: Nikolai Linares / Ritzau Scanpix
Når det handler om at opsnappe data i et rum med 45 mennesker, er læreren teknologien langt overlegen, Jesper Balslev. Foto: Nikolai Linares / Ritzau Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 19 / 2018

Kant kan mere end Youtube

Forsker Jesper Balslev mener, det kan være en bedre investering at købe sækkestole til læsehjørnet frem for iPads. Glem ikke gode pædagogiske og didaktiske metoder i ren teknologi-befippelse. Hvis man kan læse tunge tyske filosoffer, er man bedre rustet til en abstrakt digital fremtid, end hvis man kun ser Youtube.

– iPads er generelt overvurderede som en del af løsningen, siger lektor og ph.d. stipendiat Jesper Balslev, der sidder og vifter med sin kuglepen og bladrer i sin analoge notesbog. 

Computeren ligger slukket på bordet i kantinen på Københavns Erhvervsakademi på Nørrebro i København. Samtidig er han ph.d. stipendiat på videnskabsstudier på Roskilde Universitet. 

Han er blevet en kritisk stemme i debatten, når det handler om vores brug af de nye teknologier og digitaliseringen af uddannelsessystemerne fra børnehave til universiteter. Han er dog ikke mere ”enfant terrible”, end at han er blevet inviteret med i undervisningsministeriets arbejdsgruppe, der skal forberede det nye fag teknologiforståelse, der skal introduceres i folkeskolen om tre år.

Skriv hvad du søger