Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 14 / 2018

Uddannelser er vitale for det decentrale Danmark

Adgang til uddannelse er en af de største muligheder og udfordringer for at skabe vitale lokalområder og fastholde unge, der ønsker at blive i landdistrikterne frem for at rejse. Samtidig tilfører studerende områderne økonomiske, kulturelle og sociale ressourcer.
tekst Hanne Tanvig, seniorrådgiver ved IGN, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning, Københavns Universitet, Lise Byskov Herslund, lektor ved IGN, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning, Københavns Universitet og Eva Østergaard Jensen, journalist

Da regeringen tilbage i januar præsenterede planen ’Bedre Balance II’, var der ikke alene tale om at flytte statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af landet. I denne runde var også uddannelsespladser tænkt ind i planen for at styrke det decentrale Danmark. Derfor skal 500-1.000 uddannelsespladser de kommende år etableres over hele landet fra Svendborg til Skjern.

Og der er god grund til at sætte adgangen til og placeringen af uddannelser i det decentrale Danmark på den politiske dagsorden, når der diskuteres regional udvikling.

Det fik vi bekræftet i midten af maj, hvor vi sammen med knap 140 landdistriktsforskere deltog i den nordiske konference Nordic Rural Research Conference på Vingsted Hotel og Konferencecenter i Vejle Ådal. Forskerne kom ikke alene fra Sverige, Norge, Island og Finland, de havde også fundet vej til Danmark fra Rusland, Canada, Australien, Polen, Østrig og Kina.

Skriv hvad du søger