Peter Stensgaard Mørch, administrerende direktør i København, og Henning Haahr, kommunaldirektør i Odder. Foto: Niels Hougaard
Peter Stensgaard Mørch, administrerende direktør i København, og Henning Haahr, kommunaldirektør i Odder. Foto: Niels Hougaard
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 01 / 2018

Konkurrenceudsættelse er ikke et mål i sig selv

Peter Stensgaard Mørch, administrerende direktør i København, og Henning Haahr, kommunaldirektør i Odder, skal begge skabe effektiviseringer hele tiden. Begge topledere kan se muligheder i samarbejde med private og i konkurrenceudsættelse. Men det skal bare ikke være et mål i sig selv.
tekst Tom Ekeroth

Nulvækst og stadige effektiviseringer er grundvilkår for kommunaldirektører, men hvor meget betyder konkurrenceudsættelse og offentligt-privat samarbejde for deres muligheder? 

En ny undersøgelse blandt kommunaldirektører om det emne viser stor forskellighed kommunerne imellem. Men de to kommunaldirektører Henning Haahr, Odder, og Peter Stensgaard Mørch, København, er enige om, at konkurrenceudsættelse er et værktøj, der kun skal anvendes, når det giver mening – ikke i jagten på at nå nogle fastsatte måltal. 

Henning Haahr, siger: 

Skriv hvad du søger