Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 25 / 2017

Nye tal: Erhvervsindsats i top

tekst KL

Vi har fået de første tal for kommunernes sagsbehandlingstider på bygge- og miljøområdet, og Dansk Industri har offentliggjort deres årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Resultatet står krystalklart. Kommunerne er afgørende for de erhvervsforhold, som virksomhederne til daglig møder, og kommunerne prioriterer erhvervsindsatsen utrolig højt. 

Nu hvor regeringen har igangsat en proces for et nyt erhvervsfremmesystem, bliver vi derfor ved med at gentage, at kommunerne og den lokale forankring er omdrejningspunktet for et velfungerende erhvervsfremmesystem. 

Undersøgelsen af sagsbehandlingstiderne på bygge- og miljøområdet viser, at kommunernes gennemsnitlige sagsbehandlingstider ligger under de servicemål, som KL og regeringen blev enige om i 2015. Selvom der blandt andet skal tages forbehold for, at statistikken ikke omfatter igangværende sager, som kan trække sagsbehandlingstiden op, så tyder tallene for det første år på, at kommunerne er kommet godt fra start. Kommunerne har gjort kravene til sagsbehandlingstiderne til et aktivt redskab til at styrke erhvervsvenligheden, så virksomhederne kan planlægge et byggeprojekt eller sætte nye miljøaktiviteter i gang uden forsinkelse. 

Vi ved fra virksomhederne, at tiden på sagsbehandlingerne betyder meget. Men kommunerne er ikke kun hurtige, de laver samtidig erhvervsservice af høj kvalitet og til virksomhedernes store tilfredshed. Næsten to ud af tre virksomheder i Dansk Industris undersøgelse af kommunernes erhvervsklima betegner deres kommune som erhvervsvenlig. Det er den højeste andel i de otte år, Dansk Industri har lavet undersøgelsen, og et resultat som alle kommuner kan være stolte af.

Det er nemt at sætte sig ind i, hvorfor Dansk Industri laver deres årlige måling. For kommunerne er afgørende for virksomhedernes erhvervsforhold, og det kommer ikke som en overraskelse for os, at det er højt prioriteret i kommunerne at skabe de bedste lokale betingelser for vækst og beskæftigelse. Som en Momentum-undersøgelse viste, så er der sammenfald mellem kommunernes erhvervspolitiske prioriteter og virksomhedernes ønsker. Kommuner og virksomheder har ganske enkelt fundet hinanden, og der er enighed om, at korte sagsbehandlingstider, dialog med virksomheder, arbejdskraft og infrastruktur skal prioriteres.

De nye undersøgelser dokumenterer, at kommunernes erhvervsservice er hurtig, har høj kvalitet og er baseret på virksomhedernes ønsker. Det er netop derfor, at regeringen skal blive ved med at have kommunerne som omdrejningspunktet i erhvervsfremmesystemet. •

Emneord
Leder, KL, Erhverv

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Nye tal: Erhvervsindsats i top Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger