Foto: Asger Ladefoged / Scanpix
Foto: Asger Ladefoged / Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 18 / 2017

Få indflydelse på Folkemødet

Der er gode chancer for at få skabt opmærksomhed om sin kommunale mærkesag på Folkemødet, hvis man opsøger mulighederne, lyder vurderingen fra professionelle kommunikationsrådgivere. De fremhæver den bløde lobbyisme mellem debatterne som vigtig og noterer sig, at kommunerne går mere strategisk til værks.

Der er en god grund til at tage til Folkemødet, hvis man har en sag, man vil fremme. Det er nemlig ikke bare snak. Kommunikationsvirksomheden Operate A/S foretager hvert år målinger på forskellige aspekter af Folkemødet. I den seneste folkemødeanalyse har 73 procent af arrangørerne, altså de der har købt plads og laver arrangementer, vurderet, at de inden for et år efter Folkemødet i en eller anden grad har haft indflydelse på lovgivning eller regulering af et fagområde som følge af deres deltagelse.

En tredjedel af alle kommunalpolitikere har været på Folkemødet i denne valgperiode, og rigtig mange vil igen i år finde vej til Bornholm. Nogen kommer for at lade sig inspirere, blive underholdt og udfordret. Andre er på en mission. De har et klart sigte og vil med debat og dialog skabe opmærksomhed omkring de ting, de synes er vigtige for deres kommune. Borgmestrene er at finde i en lang række debatter om alt fra regional udvikling, beskæftigelse, integration til sundhed med mere.

Taktiske kommuner

Gitte Lillelund Bech er direktør for public affairs i kommunikationsbureauet Advice, der som mange andre bureauer har et telt i Allinge, hvor de står for debatter og arrangementer for deres kunder. Det gode danske ord public affairs kan oversættes til politisk interessevaretagelse, og som tidligere forsvarsminister og direktør i brancheorganisationen Danske Havne har hun stor erfaring med den slags. Hun har iagttaget en ny tendens i år, som tyder på, at kommunerne er begyndt at tænke mere strategisk i forhold til deltagelse på Folkemødet.

Skriv hvad du søger