Illustration: Gitte Skov
Illustration: Gitte Skov
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 14 / 2017

Det stærkeste hold i Glostrup

Borgerservice i Glostrup er blevet både mere effektiv og smidig. Det er sket i kølvandet på en offensiv spare-dagsorden, hvor alle arbejdsgange blev kigget efter, og hvor alle kom igennem både en faglig og en personlig udvikling. Og det personlige bliver vigtigere fremover, spår centerleder Bo Billenstein.
tekst Sidsel Boye

I Borgerservice på rådhuset i Glostrup kommer en borger op til skranken med et spørgsmål, som frontmedarbejderen ikke umiddelbart kan svare på. Medarbejderen må derfor ty til en kollega i baglandet for at få hjælp. Hele øvelsen tager måske kun otte minutter, og på bundlinjen har vi en tilfreds borger, som får sit svar. Men vi har også en kollega, som er blevet forstyrret i sit arbejde og har tabt noget tid på det. Og en frontmedarbejder, som måske ikke føler sig godt nok klædt på i jobbet.

Dette lille regnestykke fra borgerservice kom på bordet, da Glostrup Borgerservice som et led i en større administrativ sparerunde hyrede et konsulentfirma til at se arbejdsgangene kritisk efter i sømmene.

Øvelse viste klart, at borgerservice blandt andet kunne blive meget mere effektiv, hvis hver enkelt medarbejder blev en slags supergeneralister med en bredere viden om de emner, som borgerne efterspørger.

Skriv hvad du søger