Foto: Nicolai Lorenzen
Foto: Nicolai Lorenzen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 08 / 2017

Et besøg stopper udsættelser

Langt færre borgere bliver sat ud i Helsingør, efter kommunen har ansat en boligsocial medarbejder, der banker på døren hos borgere, der ikke har betalt husleje. Det er en god forretning for kommunen, boligselskabet og for borgerne selv.

Op mod en kvart million kroner koster det samfundet, for ikke at tale om de store menneskelige omkostninger, når en lejer bliver sat på gaden. Så gevinsten af en ekstraordinær indsats i Helsingør Kommune skal tælles på mere end blot to hænder. 

Siden 2014 er antallet af udsættelser nemlig faldet fra 75 til nu blot ni sidste år. Det er resultatet af et projekt, hvor en boligsocial medarbejder tager kontakt til lejere, der er ved at blive sat på gaden, for at finde ud af, om en hjælpende kommunal hånd kan forhindre, at fogeden og en låsesmed er næste skridt i processen.

Ingen ekstra penge

Frontkæmperen i projektet er Jon Brohuus. Han er boligsocial medarbejder i Helsingør Kommune og har siden februar sidste år været spydspids i projekt Fremskudt Indsats, som det hedder. Hans arbejde er basalt set at tage kontakt til alle de lejere i kommunen, der er på vej i fogedretten, fordi de ikke har betalt husleje til tiden.

Skriv hvad du søger