Foto: Jakob Carlsen
Foto: Jakob Carlsen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 26 / 2016

Nyt fællesskab på Facebook

En ny Facebook-strategi og en ny Facebook-side skal bringe KL og kommunalbestyrelsesmedlemmerne tættere på hinanden. Det sociale medie skal give medlemmerne mulighed for at debattere og give dem et dybere indblik i de vigtige dagsordner, forklarer kommunikationschef Ida Thuesen.
tekst Mads Degn

Mange af de danske kommunalpolitikere er aktive på det sociale medie Facebook. Det er dog sjældent, de slår et smut forbi KL’s Facebook-side i deres søgen efter informationer og nyheder om kommunalpolitiske dagsordener. 

Det viser en ny undersøgelse, analysevirksomheden YouGov har foretaget for KL blandt landets kommunalbestyrelsesmedlemmer. Denne tendens skal vendes, og det skal en ny Facebook-strategi være medvirkende til, så det bliver et helt naturligt valg for lokalpolitikerne at få væsentlige informationer via den kanal.

– Vores helt overordnede formål med at agere på Facebook er, at vi gerne vil give kommunalbestyrelsesmedlemmerne et meget større indblik i de store politiske dagsordner, som KL beskæftiger sig med, forklarer kommunikationschef i KL, Ida Thuesen. 

KL arbejder i sin strategi på at styrke kommunikationen med kommunerne, og lokalpolitikerne har en helt naturlig interesse i de kommunalpolitiske dagsordener, og KL arbejder med og for. Den interesse vil KL nu i højere grad forsøge at fremme gennem sin Facebook-side, der skal styrkes som kommunikationskanal.  

– Facebook er en fantastisk social platform, der giver adgang til, at man kan sige, hvad man mener, og dele, det, man synes, er vigtigt. Og kommunalbestyrelsesmedlemmerne er jo politikere, som er debatterende, dialogsøgende og kommunikerende. Og hvorfor så ikke give dem mulighed for at gøre det med hinanden og hvorfor ikke på Facebook sammen med KL?, siger Ida Thuesen.

Vores helt overordnede formål med at agere på Facebook er, at vi gerne vil give kommunalbestyrelsesmedlemmerne et meget større indblik i de store politiske dagsordner, som KL beskæftiger sig med.

Kommunikationschef i KL Ida Thuesen

Det skarpe indblik

Ifølge Ida Thuesen har KL tidligere manglet den sidste skarphed i forhold til at få kommunikeret alle aspekter af eksempelvis forhandlinger med regeringen ud til sine medlemmer. Der har været mest fokus på at kommunikere de endelige resultater, men med Facebook vil KL nu udnytte muligheden for at involvere mere i selve processen. Fremover skal medlemmerne kunne følge med fra start til slut. Den øvelse forsøgte KL allerede at efterleve under de seneste økonomiforhandlinger med regeringen. 

LÆS OGSÅ Aftale i Greve: Byrådsmedlemmer og kandidater må ikke debattere på kommunens Facebookside

– Der var vi ude på Facebook både før, under og efter stort set alle forhandlingsmøder og fortælle, hvad der foregik, og hvor langt vi var. Vi lavede en del grafikker, der på enkel vis anskueliggjorde, hvor knasterne var. Det skulle gerne give vores medlemmer en langt bedre forudsætning for at tage bestik af situationen, og for selv at deltage i debatten for eksempel ved at dele materialet, forklarer Ida Thuesen.

Samtidig med at de store kommunalpolitiske dagsordener skal gøres gennemsigtige og tilgængelige for politikerne, skal KL’s Facebook-side også fungere som et forum, hvor kommunerne kan spare med hinanden. I dag er det KL’s kommunikationsteam, der beslutter indholdet på siden, men Ida Thuesen ser gerne, at kommunerne og medlemmerne selv vil være med til at sætte dagsordnen på siden.

– Det vi ved er, at videndeling og erfaringer kommunerne imellem er efterspurgt – både gode eksempler og best-practice cases. Og jeg vil sige, at kommer vi en dag i den situation, at vi bliver ringet op af en borgmester eller et kommunalbestyrelsesmedlem, der siger, at de sidder og tumler med en problemstilling, og at de på vores Facebook-side godt kunne tænke sig at efterlyse nogle løsninger, som andre har brugt, så synes jeg faktisk, at vi er nået et langt stykke vej, siger Ida Thuesen. 

Stemmen skal styrkes 

KL’s Facebook-side vil ifølge Ida Thuesen give kommunalpolitikerne plads til at deltage og udbrede de debatter, som vedrører det kommunale område.

– Kommunerne er en stærk faktor i det danske demokrati. Og en del af vores strategi er også at styrke den kommunale stemme og gøre den større end KL’s formand. Vi kunne godt tænke os, at kommunalbestyrelserne har en kraftigere stemme i den store debat, der vedrører kommunerne, og det er jo næsten alt i det her land. Og det kan KL’s Facebook-side være med til at facilitere, siger Ida Thuesen. 

I øjeblikket arbejder KL’s kommunikationsteam på at skabe opmærksomhed om siden og få flest muligt af de politikere, der er på Facebook til at følge den. Blandt andet promoveres siden på materialer, konferencer og via annoncering. Håbet er selvfølgelig også, at siden i sig selv vil lokke flere til. 

LÆS OGSÅ Kort nyt
FOR ABONNENTER

– I den bedste af alle verdener, så bliver vores Facebook-side så fed, at alle vores medlemmer helt naturligt vil bruge den. Det kan godt være, at vi ikke når alle, men de der er på Facebook, dem vil vi gerne have til at følge os på Facebook. Det er ambitionen, siger hun. • mdje@kl.dk  

Om undersøgelsen

YouGov har på vegne af KL gennemført en kvalitativ undersøgelse med det formål at afdække følgende: 

  • Hvilke informationsbehov har kommunalpolitikere i forbindelse med deres lokalpolitiske arbejde?
  • Hvad kendetegner kommunalpolitikeres brug af KL’s kommunikationskanaler? 
  • Hvilke ønsker og forslag til forbedringer har kommunalpolitikere til kommunikation fra KL?
  • Hvad kendetegner kommunalpolitikeres brug af sociale medier? 

YouGov har gennemført 20 telefoninterview med 18 kommunalpolitikere, én borgmester og én viceborgmester. 

Kommunalpolitikerne om KL’s Facebook-side

– Jeg ved godt, at KL er på Facebook, men jeg har ikke været derinde endnu.

– Jeg ser det som noget meget positivt, at KL er på Facebook, fordi vi er så mange, der er på Facebook. Det er jo tidens trend, men måske er det lidt sent, de er kommet i gang. 

– Jeg vidste ikke, at KL nu er kommet på Facebook! Men jeg vil da gå ind og kigge. Helt sikkert.

Ønsker til indhold på KL’s Facebook-side 

– Det kommer an på, hvad der rører sig i samfundet – kommunalt og på landsplan. Det skal bare ikke være noget, der er gammelt. Det skal være nyt og relevant. Det kan være vidensdeling omkring forskellige ting, så vidensdeling ikke kun sker på de årlige konferencer. 

– KL skal fortælle lidt om, hvad de laver, alt hvad offentligheden kan tåle at høre. 

– Det skal være for eksempel ligesom nu, hvor der er økonomiforhandling i regeringen. Der skal KL følge dem derinde og dele viden. De skal også dele viden generelt i forhold til aktuelle emner. 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Nyt fællesskab på Facebook Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger