Pressefoto: Bjarne Stæhr
Pressefoto: Bjarne Stæhr
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 24 / 2016

En ny guldalder

I en ny bog med titlen Den nye guldalder – Kunsten som vækstmotor tegner kommunikationsmanden Christian Have et billede af en ny tendens, hvor erhvervslivet i stigende grad investerer i kultur.

Christian Have beskriver en tendens, der på mange måder stemmer overens med udviklingen i Odenses kulturliv. Han bruger i den forbindelse begrebet Corporate Cultural Responsibility (CCR).

– Det nye i samspillet mellem erhvervslivet, det offentlige og kulturlivet er, at man kan se, at man kan vækste sammen og have et fælles mål, hvor man før i tiden har set samarbejdet på den måde, at nogen betaler en check til nogen, der har en god ide og et godt projekt. Her har man et fælles værdigrundlag, siger Christian Have.

– Det nye mindset handler om, at man tager fælles ansvar. Der kan man sige, at Odense og H. C. Andersen Festivals er et godt eksempel på, at det ikke behøver at starte hos det offentlige eller hos kulturfolkene men i det her tilfælde hos erhvervsfolk, der synes, at der manglede noget. Udgangspunktet var, at man ville starte noget til gavn for Odense, siger han.

Det nye i samspillet mellem erhvervslivet, det offentlige og kulturlivet er, at man kan se, at man kan vækste sammen og have et fælles mål.

Christian Have

Pressede budgetter

En del af den nye tendens er presset på velfærdsstatens budgetter.

– Der er pres på kulturbudgetter og andre budgetter. Det vil sige, at det frirum, der har været før, er der ikke længere. Det handler også om en gryende forståelse for, at for et land som Danmark er kulturen naturligvis afgørende, hvis vi skal frem over stepperne og skabe en ny fortælling om sammenhængskraft. Hvis man spoler lidt frem, så kan man jo godt se, at der ikke kommer flere penge ind i systemet. Så hvis vi gerne vil have kunst og udvikling, er der kun et sted, der kan komme nye penge fra, og det er fra fondene, og hvis erhvervslivet kan se et vækstpotentiale i det for dem. De kan tage et ansvar. Det er ikke bare et tungt ansvar, det er også lig med muligheder og business opportunities. Der er 10.000 virksomheder, der kan være med til at booste kulturbudgetterne og skabe spændende projekter rundt om i hele Danmark, siger Christian Have. • tkn@kl.dk 

Skriv hvad du søger