Regeringen lytter til ekspertgruppens anbefalinger og dropper  målsætningen om, at 96 procent af alle børn skal inkluderes. Foto: Thomas Lehfeldt / Scanpix
Regeringen lytter til ekspertgruppens anbefalinger og dropper målsætningen om, at 96 procent af alle børn skal inkluderes. Foto: Thomas Lehfeldt / Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 15 / 2016

Inklusion er blevet et skældsord

Inklusion i folkeskolen har fået en negativ klang. For at ændre det skal der mere fokus på eleverne i stedet for måltal, anbefaler ekspertgruppen for inklusionseftersyn.

”Inklusion – fra sympatisk tanke til et skældsord” var overskriften på det fælles debatindlæg, Ellen Trane Nørby (V), minister for børn, undervisning og ligestilling, og Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen og for ekspertgruppen i inklusionseftersynet, havde i JyllandsPosten onsdag i sidste uge. Her tegner de et billede af, at arbejdet med inklusion i folkeskolen mange steder giver frustrationer blandt lærere, pædagoger, forældre og elever.

– Det var en stor, ikke særlig god gryderet, der blev kogt sammen, da man samtidig indførte inklusionsmål, nye arbejdstidsregler for lærerne og skolereformen, sagde Claus Hjortdal senere på dagen, da ekspertgruppens anbefalinger blev præsenteret på et pressemøde.

Dropper måltal

Blandt anbefalingerne er, at den nuværende målsætning om, at 96 procent af alle børn skal være en del af den almindelige undervisning, skal erstattes af styrket fokus på, at alle elever skal udvikles fagligt og trives. Den anbefaling er regeringen klar til at følge.

Skriv hvad du søger