Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix
Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 12 / 2016

Inklusionsindsatser skærper elevers koncentration

Elever bliver bedre til at koncentrere sig, hvis de bliver inddraget i deres egen udvikling. Samme effekt har opkvalificering af deres lærere, men øget fagligt udbytte er ingen garanti. Det viser ny forskning fra SFI.

Kan inkluderede elever få en bedre skolegang, hvis både lærere og elever bliver klædt bedre på? Ja, siger mange, og nu kan de så også pege på et videnskabeligt studie, der peger i samme retning. 

SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har undersøgt, hvilken effekt det har på børns adfærd og faglige udvikling, når lærerne bliver opkvalificeret og eleverne inddraget.

Indsatserne er udviklet til børn med ADHD, men alle elever i de udvalgte klasser på sjette og ottende klassetrin, som har været med i forsøget, har været mål for indsatsen. Det vil sige, at deres lærere alle har været på opkvalificeringskursus. 

Skriv hvad du søger