Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 07 / 2016

#Kommunom – bedre end en brochure

Med 140 tegn kan kursister dele rigtig meget undervisning, eksamensfrustration og begejstring med hinanden. Men erfaringen fra tre uddannelsesinstitutioner viser, at mulighederne i Twitter langt fra er udnyttet.
tekst Sidsel Boye

Hvis du søger på hashtagget ”kommunom”, vil der typisk dukke gode billeder op fra undervisningslokaler og gruppemøder og af både eksamensfrustrationer og glæde. Alt sammen giver et billede af både charmen og bøvlet ved at være en moden deltidsstuderende. Og dette billede kan tegne et langt mere levende indtryk af et godt studiemiljø under uddannelsen, end nogen brochure ville kunne gøre.

– Det er fedt, at det er hele pakken, man får. Både folk, der er vildt glade for et 12-tal, og en kvinde, der har taget et billede af sig selv og et glas rødvin og siger, at hun bare slet ikke kan finde ud af det og nu vil drikke sig beruset inden eksamen i morgen, fortæller kommunikationskonsulent Louise Thinesen Bendtsen, Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK). 

Hun kan ud af sin research se, at der er et kæmpe potentiale i at kunne systematisere de studerendes egne oplevelser og formidle dem. Men så langt er COK knap endnu, og det ligger et stykke ude i horisonten at få nedfældet en politik, der dækker området.

Skriv hvad du søger