Klaus Hahn, den ene af skibets fire ejere, formanden for Diabetesforeningen Truels Schultz og styrmand Lars Scheving i stævnen på den stolte skude Pionier. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Klaus Hahn, den ene af skibets fire ejere, formanden for Diabetesforeningen Truels Schultz og styrmand Lars Scheving i stævnen på den stolte skude Pionier. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. Folkemøde / 2016

Sig det med skib

Diabetesforeningen kaprede Allinges dronning, det stolte skib Pionier I, bygget til Shells direktion i Rotterdam i 1930. Det har de ikke fortrudt. Det gav dem maksimal eksponering og masser af dialog på Folkemødet.

Det var en ret voldsom tur over. Det var 14 timer i strid modvind og høj sø. Vi dykkede dybt ned i alle søerne og tog meget vand ind gennem skylightet ude foran. Især da vi kom ind i Bornholmer gattet. Det er et virkeligt snævert og ubehageligt farvand, når der er strid vind fra øst. Så skal hele Østersøen presses igennem der. Det giver korte og høje bølger, og vi gik ned i dem hele tiden, fortæller styrmand Lars Scheving om turen fra København til Bornholm tirsdag.

I det vejr skulle han ikke nyde noget at kravle ned i maskinrummet og smøre den sekscylindrede DAF motor, der skal smøres en gang i timen. Det blev en anden fra den fire mand store besætning, der måtte ned i de snævre maskinrum og sikre, at akslen til skruen ikke tørrede ud og blev varm.

Bygget til komfort

– Skibet er jo ikke bygget til havsejlads på den måde. Men det klarer det alligevel flot, siger Lars Scheving med stolthed.

Han har taget yachtskipper eksamen, men er til daglig er kommunikationsmand.

LÆS OGSÅ Politikerleden er et problem for politikerne
FOR ABONNENTER

Det 22 meter lange skib med en bruttotonnage på 63,6 tons er bygget i 1930 på værftet N.V. Boeles Scheepswerve i Rotterdam i 1930. Det stikker ud som noget særligt i havnebassinet i Allinge, hvor masser af flotte skibe har lagt til og fungerer som platform for interesseorganisationer og politiske partier med mere på Folkemødet.

Styrmand Lars Scheving i styrhuset. I den høje sø i Bornholmer gattet bimlede klokken konstant. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Diabetesforeningen har haft stor glæde af at ligge ved kaj i Allinge. Det har givet stor opmærksomhed om deres sag. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Den sekscylindrede DAF motor skal smøres en gang i timen under sejlads, så akslen til skruen ikke tørrer ud og bliver varm. Det er ikke en behagelig tjans i høj sø. Foto: Thomas Kokholm Nielsen

Perfekt placering

Lars Scheving kender havnen i Allinge godt fra tidligere sejlture, og han var med til at give skibet den perfekte placering. Der, hvor skibet ligger, kommer rigtig mange forbi. Og så ligger det sådan, at når TV2 sender fra det opslåede studie på havnen, så ligger Diabetesforeningens skib i baggrunden.

Og skibet har ifølge formand for Diabetesforeningen, Truels Schultz, været en stor succes.

LÆS OGSÅ Mere blod, sved og tårer i politik

– Det er første år, vi har prøvet at lejet et skib, men det er nok ikke sidste gang. Det er et helt unikt PR koncept. Folk er meget interesseret i skibet, så man kommer i dialog med virkelig mange, siger Truels Schultz.

Diabetesforeningen har i år sat fokus på unge med type 1 diabetes.

– Vi har haft en del unge med. Her i salonen har vi for eksempel haft en ung pige på 16 år fra Kerteminde, der netop har fået konstateret diabetes, som fortalte om, hvordan det er. Der er nogle særlige problemstillinger, når man som ung teenager skal leve med diabetes. Hvordan lever du som ungt menneske med, at du skal måle dit blod fem, seks måske syv gange om dagen. Og hvad gør du i forhold til kammeraterne, når du skal tage insulin. Skal du skjule det eller være åben omkring det. Den slags spørgsmål er det vigtige at vende og tale om, siger Truels Schultz.

Tiden hvor direktioner skal sejles rundt i havnen på daglig basis er forbi, men Pionier I har fundet nye måder at gøre sig nyttig på. Og det er næppe sidste gang hun lægger til i Allinge.

LÆS OGSÅ Et år med politiske brydninger og turbulens

Pionier I

Pionier I blev oprindeligt bygget til Shells direktion, der skulle sejles standsmæssigt rundt mellem adresserne i havnen i Rotterdam. Det har en smuk agtersalon og forsalon. Skibet blev bragt til Danmark af arkitekt Søren Poulsen, der lavede en gennemgribende restaurering, og i en del år brugte han det som tegnestue på havnen i Aarhus. I dag hører det hjemme på Refshaleøen og har fire ejere, hvoraf Søren Poulsen fortsat er den ene.

De havde også lagt til kaj i Allinge

Marinehjemmeværnet – MHV 903 Hjortø (Søby)

It-branchen – den tomastede skonnert Aron (Svendborg).

Liberal Alliance – færgen Ellen (Søby).

Aarhus Universitet – forskningsskibet Aurora (Aarhus).

Gerlev Idrætshøjskole – den tomastede topsejl skonnert Lilla Dan (Svendborg)

Ringkøbing-Skjern Kommune m.fl. – bramsejlsskonnerten Maja (Hvide Sande).

Landsforeningen Levende Hav – kutteren Anton (Grenå)

Finansrådet – skonnerten Mira (København)

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Sig det med skib Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger