Alle foto: David Perrin, Copenhagen Game Lab
Alle foto: David Perrin, Copenhagen Game Lab
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 32 / 2015

Inklusion kræver mange brikker at flytte med

Alle faglige og pædagogiske evner skal i spil, når der arbejdes med inklusion i folkeskolen. Med et nyt spil kan skolens medarbejdere øve sig i at snakke om, hvad det kræver.
tekst Anne-Mette Bonde

Charlotte Andersen læser et fiktivt dilemma op fra et spillekort: En elev har ressourcestærke forældre, der er meget kritiske over for skolen. Det smitter af på barnets indstilling til skolen, og det skaber konflikter mellem barnet og lærerne. Spørgsmålet går på, hvordan de kan forbedre forholdet, og hvilke kompetencer der er behov for til at løse problemet. 

– Ja, den situation kender vi jo godt. Den der med ”min mor siger at...”, siger Charlotte Andersen, der er faglig leder for inklusion på Maglegårdsskolen, da hun har læst op af spillekortet. Hendes medspillere nikker eftertænksomt. En fra gruppen melder sig hurtigt på banen med et løsningsforslag. 

– Man må jo forklare forældrene, at det skader barnets relation til skolen og lærerne. Og så må man være undersøgende og spørge forældrene, hvad der er galt, siger hun.  

Skriv hvad du søger